Proiect la stiinte – Convinge-ne!

Al treilea proiect major pentru elevii mei s-a incheiat. A fost tot un proiect la stiinte, ca si primele doua. Despre ele poti citi AICI. Nu avea rost sa schimb tematica, elevii au nevoie de repetitie. La primele doua proiecte au invatat cum sa caute informatii, am insistat pe faptul ca nu trebuie sa scrie mult, ca vor cauta lucruri relevante sau deosebite. Apoi au invatat cum sa prezinte si cum sa ofere feedback celorlalti. Proiectul de acum este un afis cu informatii despre animale. Am organizat in clasa afisul, iar acasa au adaugat informatiile.

proiect la stiinte

Cum am organizat activitatea

Cu acest proiect am continuat o abordare la care am lucrat vara trecuta cu colegi din tara sub coordonarea Aspire Teachers. Abordarea Understanding by Design ma ajuta sa stabilesc obiective pe termen lung si sa caut finalitati relevante pentru copii. Gasiti detalii despre activitatea noastra AICI, AICI si AICI.

  • Am anuntat ca vor lucra la un proiect ce trebuie sa fie gata in 3 saptamani.
  • Am realizat eu un proiect si l-am adus la clasa. L-am prezentat copiilor si le-am spus ca de data aceasta asa vom lucra. Afisul meu are spatii delimitate cu foi de hartie pliate in diverse moduri. Pe ele am scris informatii. Am adaugat detalii desenate sau decupate.
  • Timp de o saptamana copiii au tot studiat afisul. Ii vedeam in fiecare zi cum citeau ceva de pe el, discutau despre cum sunt pliate foile. Acesta a fost un preambul, copiii au nevoie de un timp in care sa se gandeasca, sa rasuceasca ideile. Puteti vedea AICI cum au lucrat in clasa.
  • La o ora de lucru manual am realizat afisul. Adica le-am aratat cum pot plia si organiza foile colorate, cum se organizeaza spatiul, au stabilit unde vor scrie titlul, unde vor face un desen.
  • Acasa au adaugat informatii pe foile colorate: cu ce se hraneste animalul ales de ei, curiozitati, detalii diverse, ce li s-a parut lor amuzant sau interesant.

Tema a fost: Convinge-ne sa crestem un animal. Formulata asa, cu accent pe a convinge, i-a ajutat pe copii si a dat o anume importanta lucrului lor. In viata trebuie deseori sa convingi pe ceilalti sa te asculte, sa te ajute, sa ti se alature. Pe de alta parte, e in firea noastra sa vrem sa convingem si cu aceasta abilitate luam oarecum controlul, devenim importanti, avem ceva de spus.

proiect la stiinte

 

Ce am urmarit cu acest proiect la stiinte

  • Copiii au prezentat proiectul in clasa. A durat aproape doua ore ca fiecare sa vorbeasca, sa primeasca intrebari si feedback de la colegi. Iata AICI un exemplu.
  • Nu am dorit ca ei sa citeasca informatiile de pe afis, ci sa prezinte liber niste idei cu scopul de a ne convinge de ce sa crestem animalul ales de ei. I-am ajutat mereu intorcandu-i la idee principala: De ce sa cresc o pisica? La ce ma ajuta informatia ta ca sa cresc acest animal? A fost efervescenta de idei aici, copiii au fost convingatori. AICI un exemplu.
  • In ceea ce-i priveste pe elevii care au ascultat prezentarile, am pus accent pe trei lucruri: Pune o intrebare. Fa o apreciere. Adauga o alta informatie. Fiecare si-a ales, in functie de cum a rezonat cu fiecare proiect prezentat, sa spuna ceva. Unii au vrut sa adauge informatii pentru ca si ei stiau ceva despre pisica sau iepure. Altii au facut aprecieri: Imi place proiectul tau pentru ca… M-am bucurat mult sa aud ca reusesc acum sa se exprime liber si coerent si la aceasta parte.
  • Toate lucrarile sunt expuse pe holul scolii. Saptamana viitoare ii voi invita pe copii sa isi ofere feedback cu stelute, asa cum au facut in Padlet.

Evaluare altfel

  • Am descoperit cu aceasta activitate o multime de lucruri despre copii. Unii stiu sa se organizeze de la inceput pana la sfarsit. Altii invata. Unii sunt creativi, altii au nevoie de inspiratie si de modele.
  • Nu toti s-au descurcat perfect la prezentarea acestui proiect la stiinte. Au uitat ce doreau sa spuna, au pierdut ideea, s-au fastacit. Nu-i nimic. Au primit intrebari de la copii si asta le-a fost de ajutor.
  • Nu le-a iesit tuturor organizarea pe foaie, dar au fost buni la discurs. Altii au avut multe informatii scrise, dar au avut emotii.
  • Am descoperit in clasa doi copii foarte buni la a acorda feedback. Una dintre fetite, sa va imaginati un copil mic si energic, a desenat tot timpul pe proiectul sau in timp ce ceilalti prezentau. A adaugat acolo detalii, si-a facut de lucru. Dar a fost prezenta 100%. A inregistrat tot ce s-a prezentat si pentru fiecare coleg a avut ori o intrebare ori un feedback. Asta imi arata mie ca acest copil se concentreaza mai bine atunci cand face ceva cu mainile, cand are o activitate in paralel, nu poate sta degeaba si ca are un potential critic ce trebuie exploatat si incurajat. Aprecierile ei au fost foarte punctuale: Sa mai adaugi detalii la proiect, sa mai desenezi ceva. Vreau sa te intreb ce crezi tu despre…?
  • Un alt copil a concluzionat: Cred ca eu nu sunt prea bun la a face proiectul si a-l prezenta, dar ma pricep la aprecieri. Si asa a si fost. Cand a spus la un moment dat: Informatiile spuse de tine mi se par foarte importante. si Uite, eu nu stiam lucrurile spuse de tine., a luminat ziua colegilor si pe a mea, desigur.

Evaluare prin proiect

Cred ca evaluarea cu ajutorul unui proiect la stiinte ca in cazul de fata atinge multe obiective din mai multe discipline. Sunt foarte multe lucruri pe care nu le-as fi obtinut cu un test scris. Pe de alta parte imi arata ca trebuie sa fiu flexibila cand ii evaluez pe copii. Unora le-a iesit partea scrisa, altii s-au descurcat minunat in a prezenta, altii au reusit cu ambele lucruri. Asta pentru ca fiecare poate descoperi acum la ce e bun, la ce se pricepe, ce ii place si mai ales la ce sa lucreze mai departe. Nu ma intrebati si cum le dau note pe acest proiect, nu acest lucru e relevant si nu e obiectivul meu sa dau neaparat niste note. Iata ce bifez eu aici:

  • Copilul cauta informatii si merge mai departe in a se dezvolta (un copil ne-a aratat cum a invatat sa deseneze un iepure)
  • Exprimare orala orientata si spre oferirea de informatii, dar si spre a convinge si a da feedback
  • Public speaking
  • Organizarea informatiilor
  • Cunostinte din domenii conexe
  • Autoevaluare
  • Evaluare din partea colegilor
  • Mobilizare pentru a duce la bun sfarsit un lucru.

Te invit sa ne spui in comentarii cum se desfasoara la clasa ta evaluarea altfel si daca ati avut un proiect la stiinte sau la alta disciplina si cum au reactionat elevii.

Alte articole pe blog: Universul, Evaluarea formativa si sumativa

Ema

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.