Understanding by Design sau planificarea inversa

Understanding by Design, un concept nou, dar pe care il cunoastem intr-un anume mod – veti vedea de ce spun acest lucru. O abordare proaspata si de actualitate, potrivita vremurilor si copiilor de azi, o rasucire binevenita pentru scoala online sau cea din sala de clasa. Termenul e consacrat in strainatate, de cativa ani buni se lucreaza cu el. Stiam, dar nu abordasem prea mult teoria. In vara aceasta, sub egida Aspire Teachers, a venit randul sa lucrez cu metoda Understanding by Design. Sa vedeti cum a fost si cu ce am ramas.

understanding by design

Ne-a strans Mariuca Morariu de la Aspire Teachers, pe noi, profesori de prin toate colturile tarii, si ne-a spus ca am putea dezvolta o abordare noua pornind de la conceptul Understanding by Design. Ne-am impartit pe grupe, pe clase si am pornit la studiu si la elaborarea unor proiecte care sa se potriveasca scolii noastre. Ne-a coordonat doamna profesoara Laura Borbe si pentru ca mi-a placut mult cum ne-a explicat conceptul, vi-l expun mai jos:

Understanding by Design e ca o calatorie

Understanding by Design e ca atunci cand vrei sa pleci la vara intr-o vacanta in alta tara si iti faci planuri. Stii unde vrei sa ajungi si cand. Insa iti planifici si iti programezi din timp pasii pe care ii vei face pana atunci: economisesti, faci rezervari, te interesezi de destinatie, hotarasti cu cine mergi, ce lucruri pui in bagaj. Si nu doar ca planifici si anticipezi, dar te si pregatesti oarecum pe parcurs pana atunci: cumperi un anumit timp de imbracaminte, planifici altfel bugetul, te gandesti daca e mai avantajos cu trenul sau cu avionul sau cu masina.

Daca aplicam acest concept la educatie, obtinem, in mod asemanator, un traseu care tinde spre formarea unei competente, spre atingerea unui obiectiv, dar si un demers care pregateste acel traseu si evaluarea finala. Pentru ca Understanding by Design porneste de la final. De aceea ii mai spune Backward Design, planificare inversa. In acest demers pornesc de la final, de la ce vreau sa stie elevii cand vor termina de studiat un capitol si merg invers, spre punctul de inceput si stabilesc ce pasi trebuie sa fac impreuna cu elevii mei pentru ca ei sa isi atinga obiectivele si sa isi formeze anume competente.

Daca rasucim doar putin de tot abordarea…

Da, poate vi se pare ca deja facem asta si da, facem cumva acest lucru. Avem un capitol sau o unitate de invatare – sa zicem Numerele pana la 1000 – si ne propunem ca la sfarsit, peste 3-4 saptamani elevii sa aiba formate niste competente: sa numere, sa compare, sa ordoneze, sa efectueze operatii. La sfarsitul acestui capitol vom veni cu o evaluare sumativa care va masura formarea acestor competente.

Daca rasucim insa putin de tot abordarea si privim demersul prin ochiul metodei Understanding by design, nu doar ca ne vom propune aceste lucruri ca si pana acum, dar vom adauga si componenta practica, operationala la modul concret de viata. Intrebati-i pe elevii vostri la ce le foloseste sa stie numerele pana la 1000. Provocarea este de data aceasta de a gasi partea practica a cunostintelor si competentelor. Le ce ne foloseste sa stim un anume lucru?

understanding by design

Specific metodei Understanding by Design este ca accentul sa cada pe ceea ce stie sa faca elevul cu ce a invatat. Punctul final al capitolului poate sa fie in acest caz nu un test de evaluare in formatul in care il stim azi, ci un proiect sau o evaluare care măsoară aplicabilitatea, utilitatea a ceea ce s-a invatat, a ceea ce s-a format. Cand spunem proiect ne gandim poate la ceva foarte amplu si complicat, dar nu e deloc asa. Iar cand spunem evaluare sumativa ne gandim automat la un test scris. Tocmai aici e rastalmacirea: o evaluare sumativa poate fi si un joc in care copilul aplica ceea ce stie si poate, un proiect de cercetare, o lucrare practica la care construieste ceva. Pentru ca ni se cer evaluari scrise, cadem poate prea des in aceasta capcana de a avea ceva pe hartie, un test de 2-3 pagini in care copilul trece prin toata materia.

Am lucrat cu colegii din tara la proiecte construite cu metoda Understanding by Design. A fost mult de munca, piesele dintr-un puzzle urias cereau sa fie potrivite nu doar in functie de competente, obiective, abordari la clasa, dar si in functie de manuale, caiete, metode de lucru cu elevii diferitelor clase si mai ales abordarea integrata la clasele mici. Ne-a fost greu sa identificam tocmai partea practica, utilitatea unor cunostinte seci, a unora care par a fi doar teorie. La ce v-au trebuit in viata logaritmii si cazurile substantivului? Au rezultat de data aceasta activitati minunate, complexe, pe care colegii din tara le-au si aplicat de atunci la clasele lor. Gasiti detalii despre proiect pe siteul Aspire Teachers, unde Mariuca a scris cateva articole: AICI si AICI.

Evaluarea prin proiect

O astfel de abordare am avut in acest an la clasa intai la unitatea tematica Universul, despre care am scris AICI. Copiilor le-a placut mult, demersul acesta a fost ofertant si i-a facut sa se simta importanti. Eu nu sunt fan al evaluarilor scrise complexe la 7-8 ani si cred ca proiectul pe care l-am avut a evaluat mai multe competente decat as fi reusit cu o evaluare scrisa unde copiii doar ar fi bifat daca stiu planetele si care e importanta luminii solare.

understanding by design

Am mers mai departe si am propus un proiect si pentru unitatea Corpul uman – organele interne. Copiii si-au ales o anume parte a corpului, audesenat-o sau au cautat o poza si cu ajutorul aplicatiei Chatter Pix i-au dat viata. Toate filmele lor au fost urcate intr-un Padlet. I-am incurajat sa lase feedback colegilor. Am urmarit filmele in clasa si am punctat ce a fost bine. Intentia mea a fost ca elevii sa vada aplicabilitatea cunostintelor. Ei stiu organele interne, cu evaluari formative pe parcurs am masurat acest lucru. Cu realizarea unui film scurt in care ei prezinta cateva informatii am atins multe competente. Si am bifat si aspectul ca nu au fost ajutati de parinti. Gasiti detalii despre proiectul meu in partea a treia a articolului scris de Mariuca pe siteul Aspire Teachers AICI.

Daca aplicati si voi la clasa conceptul Understanding by Design, dati de stire ce a functionat si ce nu. Va invit sa lasati in comentarii ideile voastre.

Ema

1 thought on “Understanding by Design sau planificarea inversa”

  1. Mulțumesc,Ema pentru tot ceea ce împărtășești ȘI ÎMPĂRTĂȘIȚI VOI ,ACEȘTI TINERI EDUCATORI ENTUZIAȘTI, cu noi. Deși nu mai am mult până închei activitatea la caterdră ,mă bucur nespus că am posibilitatea să -mi îmbogățesc cunoștințele în acest fel.Sunteți minunați,vă admir pasiunea și determinarea.Bravo!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.