Idei mici pentru lectii

Scriu repede aici cateva idei pe care le-am folosit in ultimul timp. Pe unele le-am avut si in sala de clasa, pe unele le-am abordat in online. Rolul lor, in viziunea mea, e de a da dinamism orelor, de a crea conexiuni, de a invita la vorba. Am observat ca atunci cand aduc la activitati ceva care parca nu e din acea activitate, copiii devin deodata interesati. De exemplu, ce legatura are o imagine cu o pisica ce scrie intr-un caiet la ora de mate? Cand incep sa ii incurajez sa faca tot felul de conexiuni, li se aprind beculetele cum se spune si nu se mai pot opri din a emite idei.

idei

Nu am deloc pretentia ca ideile mele sunt solutii si pentru alte clase. Scriu aici ce functioneaza la mine. Sigur, de-a lungul timpului am avut si idei care nu au functionat si pe care le-am abandonat. Insa mereu caut si nascocesc, adaptez si o iau de la capat cu cate ceva. Abordarea aceasta rezoneaza si cu mine, deoarece nici mie nu imi plac activitatile monotone, iar online, cand stam legati de monitoare, dinamismul unei lectii scade cumva.

Sunt idei mici si formularea mea din titlul articolului e oarecum cautata, lectiile nu sunt chiar asa …mari prin folosirea unor artificii. Pun pe prim plan trei formulari in ceea ce priveste o astfel de abordare: zig zag, brain breaks, creare de conexiuni.

Cateva idei de folosit si la orele online

  • Newsletter – Lucrez newsletterul in Canva – AICI, il salvez ca poza si il trimit parintilor. El se adreseaza copiilor. Acolo organizez ideile: ce vom invata saptamana viitoare, ce materiale sunt necesare, daca sunt responsabilitati. Totul trebuie sa fie succint. Folosesc doar o poza si cateva desene mici. Iata mai jos doua exemple.
  • Poze de discutat – Poze din carti sau de pe net. Nu uitati sa precizati sursa. Eu folosesc unele pe care le gasesc pe Instagram, pe paginile ilustratorilor de carti pentru copii. Le folosesc ca si punct de plecare pentru discutii. (In poza de mai jos apare si pagina de Instagram de unde am luat poza si autorul ilustratiei.) Leg ilustratia de o tema la citire, muzica, desen, matematica. La inceput pun intrebari al caror raspuns este evident, de exemplu: Ce vedeti in ilustratie? Ce animale recunoasteti? Ce fac ele? Apoi pun intrebari care fac apel la imaginatie: Ce poveste credeti ca le citeste fetita? Ce titlu ar putea sa aiba cartea? De ce pare ursuletul trist? Ce animal de aici ati dori sa fiti si de ce?
  • idei

 

  • Lectia ca un puzzle colorat – Uneori imi iese, alteori nu. Sunt cateva ingrediente care anima orice lectie: un desen pe caietul de mate in care sa scrie exercitiul, o gluma, incurajarile constante chiar daca rezultatul nu e de foarte bine, acordarea unui rol: Acum tu esti invatator si ne citesti sarcina sau ne explici cum rezolvam; asocierea continuturilor cu ceva placut: Daca din 10 bomboane mancam 8, sunt bomboane aduse de Mos Craciun si mancam 8; cate ne raman?
  • Un joc online pe ora sau deloc. Infuzia de online e pe cale sa devina ceva de care se profita prea mult. Daca se poate, nu folositi niciun joc online. Daca totusi trebuie, folositi doar unul la o ora si nu la toate orele si nu in fiecare zi. Jocurile online pot fi folosite la toate momentele lectiei: la captarea atentiei, la feedback, la evaluare.
  • Un rol pentru fiecare. Copiilor le place mult cand intra in pielea unui personaj. Amintiti-va cand va jucati de-a farmacia sau de-a vanzatoare. Cand le spun ca asa gandesc matematicienii sau asa lucreaza oamenii de stiintam copiii devin dintr-o data mai atenti. Avem insa si alte roluri, ele vin la pachet cu responsabilitati: Cititorul zilei – E vedeta pentru cateva minute. Incurajam astfel lectura. Cititorul zilei ne citeste dintr-o carte la alegere. Copiii ii pun intrebari despre cele citite. La fel de bine ar putea sa fie matematicianul zilei si sa vina zilnic cu o problema de rezolvat, un joc logic, ceva usor, ceva caraghios, o curiozitate matematica – inca nu avem acest rol. Avem si pe Curiosul zilei – e cel care pune intrebari la fiecare tema. Sarcina sa este sa formuleze ori intrebari generale ori intrebari la care sa raspunda colegii. Am o fetita careia i se potriveste de minune acest rol, nu repeta intrebarile in nicio zi, e tare creativa. Il avem si pe Detectivul de emotii – el ne spune cum se simte cineva intr-o anumita situatie. Si pe Exploratorul de solutii. Rolul acest intrase oarecum in pauza, dar intr-o zi un baietel a spus ca vrea el sa aiba acest rol. Poate i s-a parut lui ca ii vin idei. Si de atunci isi indeplineste sarcina cu mare acuratete si pot spune ca vine cu solutii foarte bune.

Te invit sa ne povestesti in comentarii despre ideile de la clasa ta. Ce functioneaza?

Alte articole pe blog: Plan de lectie, Ora de muzica

Ema

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.