Pasărea de nea și înțelegerea textului

Începem modul al treilea din anul școlar 2023-2024, la Limba și literatura română, cu textul din manualul de la editura Artklett, Pasărea de nea, de Liana Maria Petruțiu. Vă prezint mai jos activitățile pe care le-am gândit pentru înțelegerea textului. Merg pe Taxonomia lui Bloom, etapizez totul și mă asigur că elevii citesc conștient, rețin detalii și înțeleg ce citesc.

Flipped classroom la literatură

După cum știți, nu e timp la clasa a patra de a realiza în clasă prima lectură a unui text. Așa că le propun elevilor să citească textul acasă. Flipped classroom sau clasa inversată este o metodă prin care copiii vin în contact cu un conținut nou, în cazul nostru, acasă. Ei au timp să citească textul de câte ori doresc pentru a-l înțelege. La clasa mea aplic această metodă și la alte discipline și fac acest lucru de vreo doi ani.

Ca să mă asigur că citesc conștient, că sunt atenți la detalii, la secvența momentelor, le dau și o temă. La primul exercițiu, după ce citesc textul, vor stabili dacă enunțurile date de mine sunt adevărate sau false. La exercițiul doi primesc cinci enunțuri ce trebuie completate cu câte un cuvânt. Ideile de la aceste doua exerciții sunt diferite, în ideea de a acoperi mai mult conținut. La exercițiul următor le solicit să formuleze în 3-4 enunțuri ce au înțeles din text, iar la ultimul exercițiu le cer să scrie două întrebări pe care le au ei în legătură cu textul citit.

În clasă, a doua zi, pornim de citirea integrală a textului, apoi verificăm tema.

Task Don’t Ask

Eu îi cunosc pe elevii mei, știu că unii dintre ei tratează, din diferite motive, superficial o sarcină de citire și înțelegere a textului. După verificarea temei, îmi aloc 5 minute pentru încă o verificare. Ca să angajez toată clasa în același timp, ca să fiu sigură că toți sunt prinși în activitate, le pun 4 întrebări. Mă folosesc de metoda Task, Don’t Ask: vor scrie răspunsurile pe caiete. Nu le cer să formuleze enunțuri, ci să scrie cuvintele care sunt răspunsul. Ar dura prea mult dacă ar formula enunțuri, unii se pierd în detalii. Eu vreau acum să mă asigur că au citit conștient, că au înțeles, că au fost atenți la detalii. Iată întrebările:

  1. Cum era norul din care cădeau fulgii? (mare și negru)
  2. Cum se spune în text că era Ionuț dacă nu intra în jocul copiilor? (sfios)
  3. Ce a pus el la gâtul păsării? (o fundă de nea/fular)
  4. Ce ființe au găsit pe Planeta certăreților? (o fetiță, niște băieți, un cățel violet)

Secvența acțiunilor

După ce mă asigur că au înles textul, vom avea o activitate de aranjare a momentelor acțiunii în ordine: ce a fost la început, ce a urmat, cums e termină, care moment e mai întâi. La alte activități de acest fel am împărțit elevilor bilete cu momentele textului. Fiecare elev a primit un moment. Da, am scris 30 de bilete, am fragmentat textul în bucăți mici. Ei au lipit biletele pe perete, în ordine. Am verificat, am mai mutat câte un bilet la locul corect.

Acum voi schimba puțin abordarea. Vor lucra în echipe, am 6 echipe. Vor primi bilețele cu momentele acțiunii, aceleași bilețele la toate echipele. Fiecare echipa va lipi separat biletele. Facem acest lucru pe holul școlii, în zone diferite. Apoi voi ruga echipele să se verifice unii pe alții.

Dar asta nu e tot! Unele enunțuri trebuie mai întâi completate cu unul sau două cuvinte. Abia apoi vor decide unde stă fiecare moment. Cred că în acest fel implic pe toți elevii.

Tema repetă activitatea

Cum am zis, eu îi cunosc pe elevii mei. Și mai știu și ce funcționează la clasa mea. Învățarea are nevoie de rutina și de repetări constante. Copiii vor primi ca temă să așeze momentele acțiunii în ordine. Vor face acest lucru individual, fiecare pe caietul său. Pentru această temă le-am pregătit o fișă. Ca și la activitatea în echipă, unele enunțuri nu sunt complete. După ce le vor completa, vor numerota momentele. Foaia se lipește pe caiet, a doua zi o verificăm.

Abia după aceste activități vom trece, în alte zile, la interpretări, la cauză, efect, consecințe, abordare creativă.

Text și activități adaptate pentru un elev cu CES

Pentru unul dintre elevii mei, un elev cu CES, am adaptat textul și activitățile. Am scurtat textul și nici nu l-am scris pe tot. Într-o primă etapă va lucra doar pe prima parte a textului din manual. Am pregătit și pentru el activități. Va participa la activitatea de grup, însă nu va primi tema individuală de a așeza momentele acțiunii în ordine. Cu el voi discuta diferitele detalii din narațiune.

Găsiți fișele pe care le folosesc la acest text AICI. Dacă le salvați, vă roooooog NU LE PUNEȚI pe Scribd si alte siteuri la liber, NU VA FOLOSIȚI în acest fel de fisele mele, de munca mea, pentru a primi alte beneficii din alta parte. Dacă eu le ofer gratis, dacă iau din timpul meu să explic aici cum procedez, dacă stau și bibilesc la aceste fișe pentru ca ele să fie corecte, folositoare, să arate aerisit, vă rog, nu le transformați în monedă de schimb.

Daca aveti si alte idei de realizat la clasa pe margine aunui text, va invit sa le scrieti in comentarii.

Alte articole pe blog: Turnirul întrebărilor, Compunerea după un șir de întrebări

Ema

2 thoughts on “Pasărea de nea și înțelegerea textului”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.