lectura pentru copii

Lectura pentru copii: Cum citesti copilului o poveste

Citeste-i copilului tau din prima clipa, chiar de cand e bebelus. Citeste-i apoi cand e la gradinita si, daca te lasa, chiar cand va fi in clasa a treia. Cu timpul, dorinta de a asculta povesti citite de altii dispare, copilul devine independent, vrea sa citeasca singur, sa aleaga textele, sa buchiseasca. Pana atunci insa, daca ii citesti, urmeaza cateva reguli simple. Exista o reteta a cititului, o reteta pe care fiecare o poate adapta, imbunatati, dezvolta. Dupa parerea mea, formula de baza nu trebuie sa se schimbe. Lectura pentru copii se refera si la cartile pe care copiii le pot aborda, insa asa cum si spune aceasta formulare, lectura pentru copii trebuie sa fie o activitate adaptata copiilor.

 

lectura pentru copii

O poveste e ca o apa ce curge

Cu siguranta ti s-a intamplat sa te uiti la un film cu cineva care tot timpul comenta si simtea nevoia sa spuna mereu ce se intampla pe ecran, de parca nu v-ati fi uitat impreuna la acelasi lucru. Sau poate chiar tu faci asta si cei din jur iti tot atrag atentia ca nu e cazul sa explici mereu. Cel ce simte mereu nevoia de a explica o face probabil pentru sine, pentru a-si clarifica niste lucruri sau o face pentru tine, sa fie sigur ca ai inteles. Asa e si cu situatia in care citesti copilului tau. O poveste e ca o apa ce curge, cititul ei trebuie sa fie lin. Piatra care involbureaza apa nu trebuie sa fii tu, cel care explica totul si pune intrebari, ci momentul de intensitate din poveste.

  • In timp ce citesti, nu te opri sa explici cuvinte si poze. Evita sa spui: Uita-te la poza, unde e ursul?
  • Daca vrei sa explici un cuvant, adauga sinonimul chiar cand citesti: Vulpea se furisa, adica merse incet, fara sa o auda cineva, pana la cotetul gainilor.
  • Nu te opri sa vezi daca ascultatorul tau a inteles si mai ales nu intreba: Ai inteles ce a facut vulpea? Cand faci asta, e ca si cum ai pune la indoiala capacitatea lui de intelegere si ascultare. Se poate sa nu fi inteles, dar daca mergi mai departe, contextul va ajuta la clarificare.
  • Citeste cartea cu glasul tau normal, dar moduleaza vocea daca e o intrebare sau o exclamatie. Nu te grabi, articuleaza clar cuvintele.
  • Dupa ce ai terminat de citit, rezista tentatiei de a intreba: Ti-a placut? Ce ai inteles? Lasa povestea asa, in aer, sa pluteasca in jurul vostru. O poveste isi pierde oarecum farmecul daca incerci sa afli de copilul a inteles sau a fost atent. Daca initiativa vine din partea lui, atunci discutati, urmariti pozele. Daca nu, atunci lasa povestea asa.
  • Daca vrei totusi sa discutati despre poveste, faceti in asta in alta zi. Pentru multi copii procesarea celor auzite si vazute are loc intr-un timp mai indelungat. Daca adultii proceseaza ideea chiar in timpul citirii, la copii nu functioneaza asa.
  • Multi copii se simt confortabil atunci cand actiunile se repeta. De aceea unele povesti au actiuni ce se repeta. De aceea copilul va va cere sa cititi aceeasi poveste iar si iar.
  • Daca citesti aceeasi poveste in alta zi, alege de vrei sa pastrezi ritmul de citire, tonalitatea, modulatia vocii. Poti citi asa cum faci de obicei sau poti pune accent pe cate ceva: pauze mai lungi, fara a explica unele cuvinte, o alta intonatie, un alt ritm atunci cand actiunea se precipita.

Cand ascultatorul tau e si el cititor

Daca ai un copil in clasele pregatitoare sau intai, inseamna ca el a inceput sa invete litere. In acest caz puteti deveni parteneri de citit. Adaptati citirea in functie de cat de bine citeste copilul.

  • Daca stie doar 10 litere, lasa-l pe el sa citeasca acele cuvinte pe care le stie. Anunta-l dinainte ca veti face asta, urmariti cu degetul pe carte cuvintele, iar cand ajungeti la cuvantul pe care trebuie sa il citeasca, doar fa un semn discret.
  • Daca stie mai multe litere sau citeste tot, alternati cititul. Fiecare poate citi cate o propozitie sau cate o pagina. Unul poate citi doar dialogurile. Puteti citi pe roluri.

Lectura pentru copii, lectura de placere

Cea mai mare dorinta a cititorului e sa afle daca ceea ce a citit el a fost inteles. Unii parinti duc acest lucru la extrem, inistand ca dupa lectura copilul sa povesteasca. Din punctul meu de vedere e o abordare fortata care nu isi are sensul la copiii de pana la 7 ani si uneori nici la cei mai mari. Depinde si de context. Daca e un text ce trebuie povestit la scoala, la clasa a doua spre exemplu, atunci da, are sens sa exersati povestirea, sa stabiliti ce a inteles. Dar daca e citit de placere, nu isi are rostul verificarea imediata a copilului.

La scoala receptarea unui text se face in mai multe etape: se citeste tot textul, se explica unele cuvinte necunoscute sau dificil de inteles, se imparte textul pe fragmente, se citeste fiecare fragment, se povesteste primul fragment si se extrage ideea principala, se repeta cu celelalte fragmente. E un proces ce dureaza si se aplica textelor de diferite marimi. Si daca asta se face la scoala, nu e necesar sa se aplice la lectura de placere. Rezistati dorintei de a verifica imediat totul. 🙂

De ce sa citesti o poveste?

  • De dragul lecturii.
  • Copiii isi exerseaza auzul.
  • Copiii invata prin imitatie cum sa pronunte, cum sa moduleze vocea.
  • De dragul unei activitati impreuna.
  • Pentru a lega o activitate de ceva de poveste.
  • Pentru a ajuta copilul sa isi clarifice niste actiuni.
  • O carte poate fi punct de plecare pentru discutii.
  • Copiii se identifica, de multe ori, cu personajele si invatarea devine mai usoara.

Daca ai o carte pe care sa ne-o recomanzi, te invit sa scrii un comentariu. Daca ai o anumita tehnica de citit, te rog sa ne-o spui. Cum citesti copilului tau? Ce inseamna pentru tine lectura pentru copii? Cum vezi o astfel de activitate acasa?

Alte articole pe blog: Povestea Ursul pacalit de vulpe, Jurnal de lectura ALTFEL

Ema

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.