5 activități pentru lecțiile de istorie la clasa a IV-a

Îi învăț pe elevii mei de clasa a IV-a cum să învețe și cum să gândească la istorie. Pun accent și pe memorarea datelor și a numelor pentru că nu se poate dacă nu știu informații concrete, dar, în egală măsură, pun accent și pe exprimarea orală și scrisă și pe gândirea critică. Mi-am stabilit câteva metode și am câteva jocuri și activități pe care să le aplic constant. Dacă elevii repetă același conținut în mai multe feluri, vor reuși să îl înțeleagă, să îl stăpânească și să îl explice și altora.

activități pentru lecțiile de istorie

1. Sondajul zilei

Aproape în fiecare dimineață, de ceva timp, avem sondajul zilei. Uneori e pe teme de interes pentru ei, dar alteori mă folosesc de acest moment ca să aduc în discuție subiecte de la istorie. La unul dintre aceste sondaje i-am pus să aleagă între Ștefan cel Mare și Vlad Țepeș. După ce au votat, i-am invitat să își explice alegerea. Am discutat așa minute bune. Unii l-au ales pe Țepeș deoarece e foarte cunoscut datorită asocierii sale cu Dracula. Acest lucru e bun, înseamnă că în mintea lor o asociere bună îi ajută să rețină informații.

Noi avem acest moment cu sondajul înainte de începerea orelor, la 7:50, până se adună toți copiii la școală, până se pregătesc ei de activități. E un fel de warm-up. Se energizează, se pornește motorul minții.

activități pentru lecțiile de istorie

2. Răspunsul este… Care e întrebarea?

O metodă din gândirea critică e aceasta: li se dă copiilor un enunț sau un cuvânt, acestea fiind răspunsul, iar ei trebuie să formuleze o întrebare. Metoda se poate aplica la orice disciplină. Presupune formularea unei întrebări. Prima dată am spus că va fi ușor. Elevii mei de clasa a patra știu să formuleze întrebări. De fapt, ce a fost dificil acum a fost să conecteze un conținut de la istorie cu formularea corectă a unei întrebări. A fost interesant pentru mine să văd ce conexiuni fac ei, la ce se gândesc atunci când văd un anume cuvânt dat. Eu le-am dat răspunsul Ștefan cel Mare. Mi-au plăcut mult răspunsurile lor, au fost foarte creativi.

  • Ce domnitor a avut Moldova între anii 1457-1504?
  • Ce domnitor a ctitorit mănăstirea Putna?
  • Cu cine s-au luptat turcii la Vaslui?
  • Care domnitor este din neamul Mușatinilor și a domnit în Moldova între anii 1457-1504?
  • Ce domnitor am studiat în lecția anterioară?

activități pentru lecțiile de istorie

3. Am dreptate? Dovedește!

Tot din gândirea critică vine și următoarea metodă. Le dau copiilor un fapt, iar ei trebuie să formuleze un răspuns în care să dovedească dacă am sau nu dreptate. Metoda poate fi folosită la orice disciplină, încercați!

Mai întâi i-am învățat cum să formuleze răspunsul. Am insistat pe o formulare politicoasă și pe necesitatea unei argumentări. Cu acest exercițiu am și verificat dacă au învățat lecția. Am dreptate când spun că Vlad Țepeș i-a atacat pe turci la Târgoviște în 1362?

  • Nu, nu aveți dreptate, deoarece în anul 1362 Vlad Țepeș nu era domnitor.
  • Din păcate nu aveți dreptate, deoarece eu am învățat și anul 1362 nu e corect.
  • Nu, nu aveți dreptate pentru că Vlad Țepeș s-a urcat pe tron mai târziu.

 

activități pentru lecțiile de istorie

4. Scrie, nu spune!

Aceasta e o metodă de verificare frontală. Merge repede: eu pun întrebări, copiii scriu răspunsul. Aleg ca răspunsul să fie scurt, 1-2 cuvinte, să fie un an, un nume, o localitate pentru că nu vreau la acest moment să stea să formuleze enunțuri elaborate. După ce termin întrebările, le mai citesc o dată, ei se verifică. Apoi verificăm cu toții, discutăm, îi încurajez să argumenteze, să caute iar în carte sau în caiet.

activități pentru lecțiile de istorie

5. Întreabă-l pe Chat GPT

Tot la momentul de dimineață, când avem activități de încălzire, avem și o activitate cu subiecte variate: Înterabă-l pe Chat GPT. Dacă e oră de istorie în ziua respectivă, îi provoc pe copii să pună o întrebare. Înainte să afișez răspunsul, îi întreb pe ei despre ce răspuns cred că vor primi: va fi unul precis, va fi un răspuns vag? Pentru că avem această activitate de ceva timp, copiii au învățat cu răspunde Chat și știu că la unele întrebări vor primi răspunsuri vagi.

activități pentru lecțiile de istorie

Acestea sunt activitățile care mă ajută să pornesc discuții cu elevii mei de clasa a patra la lecțiile de istorie. Daca aveți și voi activități sau jocuri pe care copiii le îndrăgesc și care vă ușurează munca ori implică gândire critică, vă invit să le scrieți în comentarii.

Alte articole pe blog: Cum ii ajut sa invete la istorie, Lectiile la istorie sa fie pe intelesul copiilor.

Ema

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.