sedinta cu parintii

Sedinta cu parintii

Eu ii spun intalnirea cu parintii. Sedinta suna oficial si scortos. Dar pastrez si formularea aceasta, deoarece asa e cunoscuta in mediul scolaresc intalnirea parintilor cu profesorul. Ar putea insa sa nu fie atat de rigida, doar informativa, seaca. Poate deveni o sedinta cu parintii constructiva, chiar de informare fiind, o intalnire in care ambele parti sa aiba un dialog frumos. Pe grupul de Facebook EmaLaScoala colegii au venit cu o multime de idei din activitatea lor. Le insir aici alaturi de experienta mea alaturi de precizarea ca intalnirile cu parintii sunt asemeni unor team buildinguri. Parintii si profesorii trebuie sa formeze un grup, sa lucreze impreuna, sa colaboreze.

 

sedinta cu parintii

 

O sedinta cu parintii sau mai multe?

Cate intalniri sunt potrivite de-a lungul anului? Raspunsul ar fi: Cate consideri tu, ca dascal, ca sunt necesare si cate solicita chiar parintii. E bine sa existe una la inceputul anului, deoarece astfel stabilesti cum incepe scoala, ce e nou, ce se schimba, care sunt intentiile tale si ce au parintii de spus. O alta ar fi necesara la sfarsitul anului scolar, o intalnire de evaluare a activitatii, de anticipare a anului scolar urmator. Iar intre acestea doua pot fi alte cateva momente pe care posibil sa le consideri necesare. Poate pregatiti o excursie si atunci informatiile se pot transmite la fel tututror. Poate aveti de luat niste decizii ori poate trebuie sa discutati anumite probleme ce se ivesc intr-un semestru.

 

Cum te pregatesti pentru sedinta cu parintii

  1. Fa-ti un plan, scrie pe hartie tot ce ai in minte, tot ce vrei sa spui.
  2. Prioritizeaza informatiile, nu incepe cu lucrurile mai putin importante. Poate pentru tine totul e important, dar cand stai intr-o banca si asculti pe cineva care vorbeste, e posibil sa iti pierzi interesul.
  3. Daca ai videoproiector, scrie ideile principale, informatiile pe slideuri. Iti va fi mai usor sa urmaresti, iar parintii vor vedea pentru mai mult timp noutatile, au timp sa isi noteze.
  4. Daca nu ai videoproiector, poti scrie pe tabla lucrurile esentiale, ori inainte de a incepe ori chiar in timp ce vorbesti.
  5. Pregateste niste fluturasi cu informatiile esentiale. Sunt parinti care nu au la ei ceva de scris.
  6. Cere mereu feedback, intreaba mereu daca totul e clar, daca sunt intrebari, sugestii.
  7. Alege daca sa raspunzi la unele intrebari pe loc sau la sfarsit.
  8. Fii pregatit cu materiale pe care sa le arati, fie ca e vorba de noi manuale, o uniforma, un anumit tip de caiete.

 

sedinta cu parintii

 

Ce se discuta la sedinta cu parintii?

  1. In primul rand colecteaza informatiile personale ale elevilor. Iti vor fi necesare pentru statistica de inceput de an, pentru completarea catalogului sau pentru tine.
  2. Poti realiza un tabel care sa circule prin clasa si in care parintii sa noteze numele si prenumele, adresa, numere de telefon, prenumele parintilor, profesia si locul de munca, aspecte de sanatate ale copilului (alergii, boli, daca poarta ochelari), alte aspecte pe care le consideri relevante. Iti sugerez sa ai 3-4 astfel de tabele care sa circule prin clasa in acelasi timp pentru ca toata lumea sa completeze in timp util.
  3. Poti realiza o fisa individuala pentru fiecare elev in parte.
  4. Discutati despre program, orar, discipline, profesori. Despre orele de religie si optionale. Despre manuale si tipurile de caiete folosite. Despre rechizitele necesare. Daca sunt rechizite de care aveti nevoie doar in semestrul urmator, nu solicitati sa fie achizitionate imediat. Despre uniforme. Despre pachetelul de mancare, echipamentul de sport. Si, desigur, despre alte probleme pe care le considerati importante.
  5. Anticipati, programati activitatile – Sunt multi parinti care vor sa stie cand vor fi vacantele, cand e saptamana Altfel, cand veti merge in excursie. Chiar daca in unele cazuri nu stiti nimic concret, incercati totusi sa faceti un plan pe care sa il prezentati. Sunt familii care isi programeaza concedii cu mult timp inainte.

 

Cum am procedat eu de-a lungul timpului

  • Anuntam pe email si doar in unele cazuri pe mesaje pe telefon intalnirea cu parintii, cu cel putin o saptamana inainte.
  • Scriam acolo ce imi propun sa discutam.
  • Dupa intalnire, scriam iar un email in care prezentam pe scurt ce s-a hotarat, ce s-a schimbat.
  • Periodic, scriam emailuri cu ce se intampla prin clasa, ce carti sunt la clubul de lectura, daca e ceva nou, daca vine in vizita medicul, pompierul sau fotograful. Am scris mereu cand incepe o mare unitate de invatare si ce avem nevoie  (carti, enciclopedii, materiale reciclabile, un anumit fel de mancare).
  • Parintii sunt si ei oameni ocupati, un email ne ajuta pe toti sa fim la curent si sa tinem legatura.

Alte intalniri cu parintii

De-a lungul anului puteti realiza si alt fel de intalniri cu parintii, nu doar unele informative. Va puteti intalni cu ei in particular atunci cand se ivesc probleme asupra carora trebuie sa va sfatuiti. Sau puteti organiza intalniri tematice cu ocazia sarbatorilor de peste an: de Craciun, de Pasti, serbarea toamnei, intalniri la care sa lucreze singuri sau impreuna cu copiii diferite jucarii sau obiecte decorative.

Ce faci daca sunt probleme?

Da, poate fi si asa. Unii parinti au alte pareri decat tine, au alte idei, nu sunt de acord cu ce le propui, nu le place uniforma, considera ca sunt prea multe rechizite, ca unii copii sunt galagiosi si obraznici. Mereu va fi asa si e firesc. Nu e usor sa gasesti calea potrivita. Uneori poti convinge, alteori nu. Uneori poate nici tu nu ai dreptate, deoarece din punctul de vedere al unui parinte lucrurile sunt altfel. Sunt o multime de posibilitati. Si sunt situatii in care nu poti multumi pe toata lumea. Dar straduieste-te sa multumesti pe toata lumea, deoarece scoala are acest rol de a strange laolalta un manunchi de copii, de a forma relatii, de a deschide oportunitati.

 

Esti parinte?

  • Dascalul e si el om, are familie, probleme, sentimente. Orice problema ai, discuta mai intai cu dascalul copilului tau. Discuta in particular daca problemele sunt personale. Daca vrei sa discuti ceva la sedinta cu parintii, vorbeste mai intai cu cadrul didactic, anunta-l de intentiile tale.
  • Participa la viata clasei. Daca ai timp, ofera-te benevol sa ajuti cu ceva, in excursii sau in alte activitati.
  • Fiecare e specialist in domeniul sau. Asa cum parintii au si ei o meserie si se pricep foarte bine sa fie medici, tamplari, ingineri, scriitori, psihologi, asa si dascalul e specialist in domeniu sau. Ai incerdere in el.
  • Parintele are o viziune despre copilul sau si despre educatie, iar profesorul poate sa aiba alta. Cred ca prin dialog puteti ajunge la puncte comune.
  • Nu barfi si nu vorbi de rau in fata copiilor tai pe dascalii lor.
  • Daca dascalul copilului tau ti-a dat numarul sau de telefon, suna-l doar cand e urgent. In rest, pentru situatii care nu necesita comunicare orala foloseste mesajele sau emailul.
  • Inainte de a ajunge sa vorbesti cu directorul scolii, cu inspectorul scolar, vorbeste cu dascalul copilului tau. E o problema de ierarhie si cu siguranta asa se intampla si la locul tau de munca.
  • Fii deschis, comunica. Un coleg il necajeste pe copilul tau? Nu rezolva asta pe retelele de socializare. Discuta cu copilul, cu profesorii.
  • Cand ti se cere parerea, gandeste-te si la alte aspecte, nu doar la partea personala: colectivul are 20 – 30 de elevi, fiecare copil e diferit, are alte nevoi decat copilul tau, si ceilalti parinti sunt ocupati. Daca poti sa ajuti, ajuta.

 

Esti profesor, invatatoare, educatoare?

  • Parintii de azi sunt ocupati. Nu le cere imposibilul, sa se dea peste cap, sa cheltuiasca mult pe rechizite sofisticate.
  • Implica-i, cere-le parerea, roaga-i sa te ajute in excursii, in deplasari cu clasa, in vizite, in activitati care presupun ornarea clasei, supraveghere.
  • Pastreaza o relatie de lucru. Poate sunteti foarte buni prieteni in particular, insa la scoala tonul trebuie sa fie oficial.
  • Daca ai probleme si nu poti sa le rezolvi, cere parerea colegilor, directorului scolii. Daca problemele sunt grave, solicita ca la intalnirile cu toti parintii sau cu unii parinti sa fie prezent si cineva din scoala.
  • Dialog, comunicare, dialog, comunicare. Empatie.
  • Sfatuieste-i pe parinti cum sa isi ajute copiii. Da, poate unii nu se implica. Gaseste formularea potrivita, cuvintele care sa deschida o comunicare constructiva.
  • In clasa ta, tu esti specialistul. Parintii sunt specialisti in meseriile lor. Se poate sa ai profesori care sunt si ei profesori, educatori, psihologi, pedagogi. Poti invata de la ei.
  • Ai in vedere faptul ca nu toti parintii au aceleasi posibilitati materiale.

 

Idei de la alti colegi si parinti

Smaranda – Eu fac 2 sedinte anual. Prima data discutam despre materii si modul de lucru specific fiecareia. Urmeaza discutii legate de organizare si viata clasei. Toate sunt asezonate cu picanterii din bucataria interna a clasei. Asta face ca atmosfera sa fie prietenoasa si parintii sa vorbeasca liber despre ceea ce isi doresc.

Corina – Parintii sa notifice intolerantele alimentare, alte probleme medicale, datele de contact in eventalitatea unei urgente, oferta parintilor in asigurarea parteneriatului real scoala – familie- comunitate, legile, regulamentele, articole referitoare la cei priveste strict pe parinti, pe copii.

Diana (parinte) – Mie, mi-ar placea 1. sa se discute asteptarile tuturor( parinti si dascal) si obiectivele pentru anul scolar. 2. As face un sondaj de opinie care sa se refere si la abilitatile pe care parintii doresc sa le dezvolte la copii, pe langa materiile de baza. 3. Si mai ales as face orice sa inlesnesc colaborarea dintre cadrul didactic si parinti. Ei trebuie sa fie parteneri pentru a ajuta copilul sa se descopere si sa creasca sub ochii lor.

Violeta – Întotdeauna pregătesc ceva de suflet la inceput. Nu i-am mai asteptat cu ceai sau cu cafea, dar m-as întoarce la asta. Am simtit ca nu-s dispusi toți părinții, ca au ei anumite asteptări cum sa fie sedinta si in cl a V a au fost surprinși unii dintre ei. Pregătesc pt prima sedinta chestionare adaptate. Anul trecut i-am asteptat si cu o scrisoare, am dat fiecaruia cate un exemplar, frumoasa, zic eu, si utila, dar la sfarsit incheiam cu rugamintea sa mi se respecte viata privata si sa nu fiu sunata dupa o anumita oră.

Dorina – Invit parintii la activitati alaturi de copii, cel putin odata pe semestru si la cate o activitate cu denumirea  Ce mai stie copilul meu, unde ii valorizez pe copii astfel incat sa vada ca si copilul lor este special.

Daniela (parinte) – In Budapesta am avut 4 sedinte. Prima a fost in iunie, sa se cunoasca parintii cu viitorul invatator. Ne-a explicat care e mersul lucrurilor si ce vor invata de-a lungul anului scolar. Am primit lista cu cele necesare de cumparat: caiete, creioane, dosare. Urmatoarele au fost la intervale regulate, inainte de incheierea fiecarui trimestru. Se putea solicita intalnire privata cu profesorul pe baza de programare, daca ai motive de ingrijorare sau nelamuriri. Invatatoarea trimite mailuri pe un grup de discutii cu informatii despre activitatile urmatoare. Avem si grup inchis de Facebook. Fiecare copil are un caiet de mesaje unde sunt trecute datele noastre de contact si ale altei persoane care il poate prelua de la scoala, daca e cazul. In acest caiet ne mai scrie daca e ceva important de stiut. La fel si noi.. Daca vrem sa il luam mai repede de exemplu. Nu ai optiunea de a sta de vorba cu invatatoarea in orice zi sau cand ai chef. Avem numarul ei pentrut situatii de urgenta, dar nu a fost cazul sa il folosim (e doar primul an).

Alina – Tocmai ma pregătesc pentru sedinta cu parintii. Pentru inceput am pregatit un joc, Culorile, care sper sa aduca relaxare si zambete. Le-am pregatit pliante cu date privind rechizitele necesare, disciplinele de studiu si structura anului scolar. Imi doresc de la ei sa fie receptivi si sa inteleaga cat de important este sa functionam că o echipa.

Eugenia – Cu noua generatie de parinti am clarificat de la inceput ce asteptari avem unii de la altii si ce reguli sa respectam. Mi-am ghidat intreaga relatie cu ei dupa principiile propuse de Adele Faber si Elaine Mazlish in „Comunicarea eficienta cu copiii acasa si la scoala”.

 

Daca ai si tu idei, sugestii, lasa un comentariu. Spune-ne cum e la intalnirile tale cu parintii. De cate ori va intalniti, ce asteptari ai de la ei. Daca esti parinte, spune-ne cum vezi tu sedinta cu parintii.

Alte articole pe blog: Blog de scoala, Parinti catre copii – mesaje la inceput de an

Ema

6 thoughts on “Sedinta cu parintii”

  1. Consider absolut esențială ședința privind începutul anului școlar. Părinții sunt dornici sa afle informații despre disciplinele de studiu, despre auxiliarele necesare, despre rechizite. De asemenea, vor sa afle din sursa oficială structura anului școlar. Întreb și aștept de fiecare data sugestii de la părinții cu privire la desfășurarea actului educațional. Sunt doar învățător, nu sunt părinte și altfel se vad lucrurile din postura unui părinte. Accept și încerc sa pun in practica sugestiile părinților: teme de grup care presupun întâlnirea elevilor în afara școlii, proiecte individuale, portofolii, etc. Nu ii putem mulțumi in totalitate, dar trebuie să depunem efortul necesar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.