rotunjirea numerelor

Rotunjirea numerelor – reprezentare vizuala corecta

Rotunjirea numerelor – un capitol destul de dificil. Copiii inteleg greu cum se face rotunjirea, aproximarea. Pornim de la numere mici si regula e urmatoarea: ne uitam la unitati – daca unitatile sunt 1, 2, 3, 4, rotunjirea se face in jos. 34 este mai aproape de 30. Daca unitatile sunt reprezentate de 6, 7, 8, 9, rotunjirea se face in sus. 37 este mai aproape de 40. Problema apare la numerele care au la unitati 5. Daca sarcina exercitiului nu spune altfel, rotunjim in sus sau in jos. 55 este mai aproape de 50, insa in aceeasi masura e mai aproape de 60. Altceva vreau sa va spun insa aici:

 

rotunjirea numerelor

 

Ce e rotunjirea numerelor?

E o aproximare. Luand un exemplu concret, din viata de zi cu zi, spunem: Am cheltuit cam 50 ron. Asta inseamna ca suma ar putea fi 48 sau 49 ori 51 sau 53. Se intampla ca uneori sa nu stim exact care e numarul si transmitem informatia aproximandu-l la zeci. Rotunjirea aduce numerele mai aproape de numerele pe care le si numim rotunde: 10, 100, 300, 5000. Rotunde pot fi insa si numerele mari care au la sute sau mii sau alt ordin, depinde de caz, cifra 5: 5500, 7500, 250.

 

Reprezentare vizuala

Aici e problema mea. Am vazut pe net o abordare care mi-a placut. Mi-a placut la inceput. Nu am aplicat-o la clasa. La vremea respectiva am folosit o axa a numerelor pe care ne plimbam inainte si inapoi.

Rotunjirea numerelor sub forma de trenulet care urca si coboara. Din punct de vedere metodic, nu mi se pare cea mai potrivita abordare. Chiar daca vizual arata foarte bine. Cand numaram crescator, spre exemplu, de la 20 la 30, panta e ascendenta. In abordarea aceasta, panta e ascendenta pana la 25, apoi coboara, ceea ce nu e corect. Numerele cresc si dupa 25.

Poate ca pare usor si asa si este. Insa unii copii percep diferit aceasta reprezentare. De aceea as zice ca  trebuie sa avem in vedere si aspectul logic.

 

ROTUNJIREA NUMERELOR

 

Asa ca abordarea corecta si vizual si din punct de vedere matematic este fie sub forma unei axe orizontale, fie a uneia verticale sau a uneia oblice. Iar dintre acestea trei cele mai nimerite sunt ultimele doua, deoarece ele induc, vizual, cresterea, daca alegem sa punem accent pe cresterea numerelor. Axa orizontala e la fel de buna daca nu vrem neaparat sa accentum cresterea, ci doar sa ne plimbam la stanga si la dreapta si sa apreciem unde se aproximeaza numerele.

 

rotunjirea numerelor

rotunjirea numerelor

Daca ai alta abordare care corespunde logic rotunjirii numerelor, lasa un comentariu. Cum au inteles copiii din clasa ta? Iar daca esti parinte, cum ai explicat acasa?

Alte articole ce te-ar putea interesa: Matematica si sensul cuvintelor, Numerele de la 11 la 20.

Ema

Please follow and like us:

3 thoughts on “Rotunjirea numerelor – reprezentare vizuala corecta”

  1. Eu am folosit axa orizontală, mi se pare cea mai potrivita. Însă rotunjirea merge cumplit… La clasa a III-a i-am preluat fără sa știe sa așeze corect mai multe numere pe o axa. A fost nebunie curata sa găsim (pentru rotunjirea la sute de ex) care sunt „sutele” vecine… 2567, plasat intre 2500 și 2600. De cine e mai aproape? Pai întâi căutăm jumătatea. .. 2550, apoi vedem unde se situeaza.
    Învățaseră rotunjirea mecanic. Rotunjește la zeci? Pui 0 la unități, scrii zecile date dacă unitățile sunt mai mici ca 5, zeci+1 altfel.
    Dar mă întreb la ce folosea ca știu sa „rotunjească ” dacă pe axa ei nu puteau așeza numerele??
    La fel și la aproximarea rezultatului. Calculau excelent, dar aproximarea li se părea inutila. Le-am tot arătat la calculele lor… Dacă ai 6789+2003, și tu scrii 7969, nu are cum, deja ai 8000 și ceva peste. E un mod de verificare rapida.

  2. Ideea cu axa numerelor „prinde” cel mai bine la pitici. Noi folosim, pentru a așeza pe axă în locul potrivit, imagini sugestive în funcție de sezon. Acum folosim furnicuțe „numerotate” (suntem în clasa I și ne jucăm cu numere 0 – 31) pe care le așezăm acolo unde ne indică numărul. Verbalizăm oarecum în acest mod: „Este furnicuța 16 mai aproape de furnicuța 20, sau de furnicuța 10?” Jocul prinde la pitici, se distrează și… învățăm împreună.

  3. Pentru a explica notiunea de rotunjire, prin adaugare sau prin omisiune, am folosit un desen: un patrat pe care vrem sa-l rotunjim; desenez, deci, un cerc inscris pentru omisiune, respectiv circumscris pentru adaugare. Hasurez spatiile omise sau adaugate. Apoi fac aplicarea pe numere chiar in desen.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.