ora de muzica

Ora de muzica – Sunete lungi si scurte

Mi-am dat seama ca am pe blog foarte putine postari despre ora mea de muzica. Am invatat sa cant la chitara cand eram printr-a 7-a, la palatul pionierilor, cu un profesor minunat. Am studiat si vioara, dar nu s-a prins de mine. Apoi am studiat singura chitara. Am studiat, vorba vine, am exersat mereu si am lalait. In liceul meu pedagogic se canta mult la chitara, dar in clasa mea doar eu cantam. Le-am invatat pe colege si mergeam in practica la cules de struguri cu chitara dupa noi. Apoi, peste ani, la un curs Waldorf, am invatat sa cant la flaut. Tot singura. Cred ca toti copiii ar trebui sa stie sa cante la un instrument, macar dupa ureche.

ora de muzica

Acum nu am prea multe postari despre orele mele de muzica deoarece nu am timp sa inregistrez ceva. Adica as putea sa scriu despre ele, dar fara poze si filme cu pitici parca nu are farmec. Nu am timp la orele de muzica, pentru ca mereu sunt in priza si sucesc activitatile, le lipesc, le combin, vreau sa fie totul antrenant.

Cum sa fie ora de muzica?

Cand la un curs cu profesori minunata Ana Maria Rusu ne-a spus ca nu trebuie sa canti 30 – 45 de minute cu copiii de la clasele mici ci poti sau chiar e recomandat sa faci si alte activitati, am sarit in sus de bucurie. Ca eu nici nu cant toata ora si mereu mi s-a parut ca gresesc, ca nu e asa cum am invatat in liceu. Nu ma refer aici la momentele care presupun ca faci o introducere, incalzire, captezi atentia, au loc discutii. Am ore in care cantam sau dansam sau facem exercitii ritmice; apoi trecem la alta activitate: o poveste, noutatile zilei, ceva interesant de povestit. Si am depasit de mult ora in care sa predau un cantec ca la cartea de metodica. Isi are rostul sau abordarea clasica, dar la cei mici nu prinde. Nu poti sa repeti cu ei de 3 ori prima strofa, si sa o reciti si sa o canti. Si totul intr-o ora.

Abordarea mea e in timp si pe secvente mici. Invatam azi ceva, reluam saptamana viitoare. I-am invatat azi, spre exemplu, un cantec cu un pinguin. Mai mult eu am cantat si nicidecum nu am repetat cu ei versurile. Sigur, si versurile m-au ajutat, deoarece ele se repetau, apoi se adaugau la ele cuvinte simple si miscari.

La ora de muzica avem incalzire, exercitii ritmice cu batai din palme si picioare, cantece dupa auz, exercitii cu boomwhackers, clopotei, betisoare, shakere, cantece cu miscari, dans, auditii, cantece de ghicit sunete. Nu toate intr-o ora, desigur, ci combinate in functie de subiect. Dar exercitiile ritmice nu lipsesc niciodata.

Sunete lungi si sunete scurte

Discutia despre sunete a pornit de la cate feluri de sunete exista. Lungi, scurte, subtiri, groase le-au zis copiii. La cele lungi si scurte s-au gandit la exemple. Cocosul! Cucurigu combina sunete scurte cu unul lung la final. Trenul are, cand merge, sunete scurte si sacadate, iar cand suna are un sunet lung. Pisica si lupul scot sunete lungi. Ploaia are sunete scurte.

Sunetele scurte (optimile in cazul nostru, in poza de mai jos) sunt redate cu silaba Ti, sunetele lungi (patrimile) cu silaba Ta. Se pot face o multime de combinatii ritmice. In pauza ii auzeam cum canta: Ti ti Taaaa, Ti ti Taaa.

Exercitii cu boomwhackers si cu sunete lungi si scurte. Am tot auzit ca e greu la clasa pregatitoare cu tuburile colorate. Da, poate fi greu, deoarece multi copiii nu au simtul ritmului. Dupa ce am exersat cu ei, a devenit tot mai usor. Si spun asta dupa 4 luni de scoala. Exercitiile ritmice cu batai din palme si picioare sunt de mare ajutor. Si e greu deoarece manutele lor sunt mici, ei sunt mici si unele tuburi sunt lungi, bataile repetate in palme devin dureroase. Noi nu exageram, asa ca e usor. Si un truc: Eu asez copiii in cerc si ei primesc alternativ tuburi: unul primeste, unul nu. Dupa ce cantam, ei dau tuburile celorlalti si in acest fel se evita durerea din palme.

Am combinat asadar boomwhackers cu sunete lungi si scurte, ti ti taa. A fost foarte bine. Am cantat cu totii ti ti taa, apoi unii au cantat doar ti ti, iar ceilalti doar taa. Aici a fost mai greu, a fost prima data.

Nu, nu am abordat inca filmele de pe YouTube sing-a-long cu boomwhackers. Sunt minunate, dar deocamdata eu nu am gasit unele foarte simple cu doar 3-4-5 note doar sau pe care copiii sa le si stie. Va recomand canalul Musication . Daca mai stiti voi si altele, scrieti-le in comentariu.

Cantecul pinguinului

E un cantec foarte simplu, cu miscari, repetitiv. Il gasiti pe YouTube AICI. Eu l-am tradus. Imi pare ca nu suna atat de bine ca in engleza. Dar daca aveti alte idei de traducere, sa imi spuneti, va rog. Iata versurile mele:

  • Ai vazut vreodata
  • Un pinguin venind
  • Uita-te la mine
  • Si o sa-l vezi dansand.
    Aripa dreapta /Aripa stanga /Piciorul drept / Piciorul stang
  • Capul / Invarta-te / Pinguineste!

Cum e ora de muzica la voi? Ce activitati aveti? Ce jocuri sau ritmuri abordati?

Ce planuri am pentru ora de muzica

  • Imi place mult metoda Orff, stiam ceva, insa Ana Maria Rusu ne-a povestit mult despre ea. Cred ca e o abordare care place mult copiilor si ii apropie de muzica. Vreau sa o aplic mai mult la clasa.
  • Vreau sa ii invat pe prichindei sa cante la flaut.
  • Vreau sa ii invat pe copii percutie corporala. Deocamdata suntem la batai din maini si din picioare, multi nu stiu sa pocneasca din degete.
  • Vreau sa cantam de-a lungul timpului la tot felul de instrumente improvizate. Ana Maria ne-a prezentat lingurile si cozile de matura. Cred ca elevii mei ar fi foarte fericiti sa cante la niste oale si cratite.

Fiti muzicali!

Alte articole ce te-ar putea interesa: Cantec de dimineata, Substantivul – activitati si un cantec.

Ema

Please follow and like us:

2 thoughts on “Ora de muzica – Sunete lungi si scurte”

  1. Ca idee, ai mei sunt la nivel de cum să facem un biet cerc pentru un urs… e imposibil să îi fac să se țină frumos de mâini. Groaznic. Dacă le dau clopoței, orice, imposibil sa nu fie vreo 2-3 care n-au nicio treabă cu ce vrem să facem acolo și să le zgâlțâie isteric să strice tot. Și da… nu cânt toată ora… azi ultimul sfert de oră am vorbit despre „ce am făcut la școală”, ce spui părinților când te întreabă. Am constatat că 4 ore n-am făcut „nimic”.

    1. Esti nostima. Si sincera. Asa au fost si ai mei. Sigur ca si la noi zurgalesc unii altfel, dar mergem inainte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.