5 lucruri care mi-au placut la scoala din Franta

Am locuit in Franta 3 ani. Nu am predat in scoala lor, dar copilul meu a frecventat 2 scoli diferite si expun mai jos doar 5 lucruri care mi-au placut. Multa lume m-a intrebat tocmai despre aceste aspecte pe care le insir mai jos, asa ca le-am facut pachet. Sunt si alte lucruri care m-au impresionat la scolile franceze, dar trec aici doar cateva.

 

scoala Franta

Copilul meu a frecventat o scoala internationala si una europeana. La cea internationala a fost in clasele, echivalente la noi, a patra si a cincea. Apoi a decis singura ca vrea sa se mute, pentru clasa a sasea la noi (la ei se numesc altfel), la scoala europeana. In ambele a studiat in engleza si franceza. Cand am ajuns acolo nu stia niciun cuvant in franceza, dupa 4 luni vorbea fluent. Nu a luat meditatii de niciun fel, nu am ajutat-o pentru ca nici eu nu ma descurcam in franceza. A fost doar efortul ei si faptul ca o mare parte din timp o petrecea printre vorbitori nativi. Am mai scris despre asta AICI.

Sedinta la inceputul anului scolar

La inceputul anului scolar, la gimnaziu, toti parintii de boboci au fost invitati la o sedinta in sala festiva a scolii. Acolo a venit directorul insotit de toti profesorii care predau la clasele de inceput, a cincea la noi. Directorul a trecut in revista scoala, a vorbit despre orar si program, despre impartirea pe clase, despre discipline si multe alte probleme organizatorice. A prezentat corpul profesoral. Fiecare profesor s-a prezentat la randul sau si ne-a spus la ce clase va preda si care sunt asteptarile sale.

Sedinta cu parintii din timpul semestrului

La gimnaziu sedinta cu parintii a avut loc in aceeasi zi cu toti parintii din scoala. Pe clase, desigur, dar toata lumea la aceeasi ora si in aceeasi zi. Dirigintele clasei ne-a spus ce avea de spus, despre toata clasa si despre cum evolueaza copiii, care sunt punctele slabe si forte, care sunt proiectele. Apoi, pe rand, au venit profesorii care predau la clasa. Toti profesorii din scoala treceau pe la sedintele din fiecare sala, pe rand, vorbind despre materia lor. La un moment dat chiar ne-am distrat, la usa clasei profesorii stateau la coada sa intre sa vorbeasca. Stateau 5-10 minute, ne spuneau ce era de zis si mergeau la alta clasa. (Cred că se poate aplica si in scolile romanesti.)

Catalogul online

Extraordinar de bine pus la punct si complet, catalogul online dadea in timp real tot ce vrei sa stii. Puteam afla intr-un minut daca elevul meu e prezent la ora sau e absent. Verificam orarul, notele, temele. Notele puteau fi vizualizate in diferite moduri, clasic si cu grafice complicate, pe un semestru, pe o disciplina, pe mai multe, pe o saptamana. Vedeam acolo cand au fost sau vor fi testele, ce materie e de pregatit pentru teste. Avea si o mesagerie a clasei si a scolii, se postau anunturi importante despre zile libere, diverse activitati, masa la cantina. (As vrea ca si scolile din Romania sa aiba astfel de cataloage online.)

Fisele de evaluare

In fiecare semestru elevii primeau o fisa de evaluare la toate disciplinele. Ea era completata online de catre fiecare profesor, dirigintele o lista, o semna si stampila si adauga detalii de final. Profesorii completau acolo in detaliu progresul copiilor. Am scris despre acest lucru AICI. Daca doream sa aflu si alte detalii, trebuia sa programez o intalnire cu profesorul respectiv. (Astfel de fise realizam si eu pentru generatia trecuta, dupa ce m-am intors din Franta mi-am spus ca nu voi renunta la ele, le-am vazut utilitatea.)

Repartizarea elevilor in clase

La clasele primare, scolile internationala si cea europeana functionau dupa aceleasi principii. Un invatator se specializa pentru o singura clasa, schimba an de an clasa, avea mereu doar clasa intai sau doar clasa a doua si tot asa. Si la primar si la gimnaziu, in fiecare an copiii erau amestecati si repartizati iar in clase, nu schimbau doar invatotorul sau profesorii, ci si sala de clasa si colectivul. Copiii cu prenume identice erau repartizati in clase diferite. La fel si gemenii, ei erau in clase paralele. (Eu as fi de acord sa fie si la noi asa.)

Asa cum spun in toate articolele mele pe aceasta tema, scolile din strainatate au plusuri si minusuri. Sa nu va imaginati ca ei nu au probleme si lungi dezbateri cu programa, cu orarul, cu incadrarea profesorilor si cu alte atatea aspecte. Mie imi place insa sa iau ceea ce e bun. Si sa nu credeti ca scoala romaneasca e la pamant. Nu trebuie sa semene cu scolile din alte tari, are si scoala noastra destule plusuri si hai sa le vedem pe acelea si sa adaugam altele.

Daca ai si tu experiente frumoase de la scolile din alta tara, te invit sa scrii un comentariu la aceasta postare.

Alte articole pe blog: Gimnaziul in Franta, La scoala in Franta.

Ema

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.