Galetusa cu puncte – managementul clasei

Semestrul al doilea a debutat in clasa mea cu liniste si armonie. Apoi ceva s-a intamplat, de pe o zi pe alta copiii au devenit tot mai vioi. Situatiile pe care ei nu mai stiau sa le gestioneze s-au inmultit. Aveau multa energie si nu si-o consumau in mod util. Am apelat, pe rand, la toate metodele mele: regulile clasei, regulile de politete, aprecierea comportamentelor pozitive, incurajari, discutii individuale cu copii, discutii cu toata clasa, discutii cu parintii si copiii intr-un final. Nimic nu functiona. Ce era de facut? Salvarea mea a venit discutand cu o colega din tara, Rodica Istrate din Cluj – Iti multumesc, Rodi.

galetusa cu puncte

Cum a aparut galetusa cu puncte

Am povestit despre ideea aceasta AICI la Aspire Teachers.

Colega mea Rodica mi-a povestit ca la clasa ei a functionat un sistem cu puncte, pe echipe. Ea avea un copacel in care lipea frunze. Mie mi s-a parut dificil sa tai si sa lipesc frunze, asa ca am venit cu alta idee. O idee pe care am intalnit-o intr-o carte pe care o tot citesc copiilor: Ti-ai umplut galetusa azi? de Carol McLoud, ilustrata de David Messing.

In carte se spune ca fiecare dintre noi avem o galetusa invizibila pe care o umplem atunci cand facem si spunem lucruri bune. Noi o umplem pe a noastra si pe a celorlalti. Galetusa se goleste daca nu avem comportamente bune.

Asa ca am mesterit repede niste galetuse stilizate din carton si m-am decis ca voi pune punctele cu carioca. Am pus intr-un tabel comportamentele copiilor pe care le voi puncta. Iata cateva: Particip la activitati, Pastrez curatenia, Imi astept randul, Ajut pe cineva, Ma joc in siguranta. Puteti salva tabelul meu de AICI. Am trimis tabelul copiilor si parintilor, sa il citeasca si sa discute despre el.

Eu folosesc la clasa si aplicatia Class Dojo unde copiii primesc puncte pentru activitati, dar acolo e ceva individual. De data aceasta activitatea cu galetuse cu puncte a fost pe echipe.

galetusa cu puncte

Echipa se mobilizeaza

Echipele au fost exact randurile de banci asa cum sunt asezate in clasa. Sigur, voi puteti forma echipe in functie de preferintele copiilor. Scopul meu a fost insa sa incep cat mai repede activitatea si deocamdata nu am lasat copiii sa formeze grupurile. Nici nu i-am coordonat sa isi aleaga un leader sau sa isi propuna obiective. Le-am explicat cum va functiona sistemul si le-am spus ca la sfarsit echipa castigatoare va putea alege un premiu: bomboane pentru toata clasa sau bomboane pentru membrii echipei.

Aproape doua saptamani au muncit copiii la galetusele lor. Eu acordam puncte la sfarsitul orelor, la sfarsitul zilei, in pauze. I-am urmarit pe copii in permanenta si de cate ori am observat ceva bine i-am incurajat catre ceilalti. Am vazut pe X cand a facut curatenie in pauza.Il felicit pe X ca a ales in pauza o activitate placuta – cititul. X a fost foarte activ la ora. Ma bucur ca X l-a ajutat pe Y.

Trebuie sa mentionez ca nu i-am conditionat pe copii in activitatile lor: daca faci asa, vei primi puncte in galetusa. Totul a venit firesc. Sa nu va imaginati ca lucrurile au decurs extraordinar in fiecare moment. Au fost si copii care mi-au spus: Doamna, am facut acest lucru, imi dati puncte? Si au fost si copii care si-au reactivat energia intr-un mod nefolositor. Cu acestia din urma am aplicat o alta strategie, din cele vechi. Nu puteam sa tai puncte din galetusa, asa ca ne-am intors la regulile clasei si la discutii individuale. Nu am vrut ca unele comportamente negative sa le anuleze pe cele pozitive. Copiii chiar se straduiesc sa se controleze, sa gestioneze situatiile.

Concluzii pentru toata lumea

Din activitatea aceasta am invatat lucruri noi despre clasa mea. Copiii se mobilizeaza la lucrul in grup, desi nu am facut pregatiri in acest sens, nu au avut un leader. In etapa urmatoare vom face acest lucru. Sunt dornici sa apartina unui grup si uneori munca individuala nu e la fel de plina de roade ca lucrul in echipa. Au fost mai seriosi, preocupati de tot ce se intampla, mai atenti.

Echipa castigatoare a ales premiul: cate o bomboana pentru ceilalti colegi din clasa si cate doua bomboane pentru membrii echipei.

Imi dau seama ca nu e o metoda care sa functioneze mult timp. La un moment dat trebuie sa vin cu alta abordare. Acum se completeaza cu aplicatia noastra Class Dojo. Acolo e individual, aici e in grup.

Puteti cumpara cartea Ti-ai umplut galetusa azi AICI.

Daca aveti si voi un sistem de management al clasei care functioneaza, va invit sa scrieti un comentariu cu ideile voastre.

Alte articole pe blog: Reguli pentru orele online, Exercitii de spart gheata.

Ema

1 thought on “Galetusa cu puncte – managementul clasei”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.