asezarea bancilor

Așezarea băncilor în clasa mea

Alegerea modului în care așez băncile în clasă a intrat deja în rutina mea. Am un program prin care, în funcție de obiectivul pe care îl urmăresc, modific organizarea spațiului de învățare. Mereu am în vedere flexibilitatea spațiului acesta mic, modul în care elevii interacționează și colaborează și felul în care ei văd la tablă. La aceste aspecte se adaugă, de multe ori și alte lucruri pe care le am în vedere: sunt copii pe care vreau să îi am mai aproape, aleg cu atenție lângă cine stau vorbăreții și cei care nu se afirmă, dar și preferințele lor. Două așezări a băncilor se potrivesc clasei mele și vi le prezint mai jos.

asezarea bancilor

Așezarea pe grupe

Eu am 28 de elevi în clasă, iar clasa a destul de mică. Când așez băncile pe grupe, duc grupurile pe margini și în acest fel mijlocul clasei rămâne liber. Clasa nu mai pare atât de aglomerată. Spațiul din mijloc ne e de folos atunci când avem activități ce presupun să stăm în cerc, iar în pauze, copiilor le e ușor să aibă activități în centrul clasei.

Când așez băncile pe grupe încerc să le potrivesc astfel încât între grupuri să rămână destul loc pentru ca elevii să treacă ușor printre ele. Și sunt atentă ca rândul dinspre ușă să nu blocheze accesul la ușă, dar nici accesul la dulapurile din spatele clasei.

Folosesc așezarea aceasta la începutul și la sfârșitul unei perioade de școală, dar și în timpul modulelor când știu că voi lucra pe echipe sau când am conținuturi la care nu folosim atât de mult tabla.

asezarea bancilor

Colaborare, dar și vorbă multă

Când stau așa, pe grupe, elevii dinspre interiorul clasei nu văd tabla, ei trebuie să se întoarcă. Însă pe aceste locuri îi așez pe elevii în care am încredere că se descurcă singuri. Pe locurile cu vedere spre tablă așez pe copiii despre care știu că au nevoie să arunce un ochi la ce se scrie acolo. Elevii mei cu CES stau în poziții cheie, mereu cu fața spre tablă și cât mai aproape de mine. Pe unul dintre ei nici nu pot să îl mut în altă parte, el funcționează bine doar cu rutină multă, doar în locul lui, doar în spațiul său, orice schimbare îl derutează.

Îmi e de folos că sunt grupați așa, nu mai pierd timpul cu organizarea pe echipe. Mesele sunt grupate câte 4, iar în alte două grupuri sunt 6 mese, deoarece numai așa îmi permite locul. Pentru că mesele stau față în față, se creează un spațiu de lucru destul de mare. Interacțiunea între elevi e asigurată. Însă și vorbesc mai mult și sunt mai zgomotoși pentru că au mai mulți stimuli.

Așezarea în perechi

A doua organizare este cea în perechi. Formez astfel 3 rânduri: rândul de la geam, cel din mijloc și cel de la ușă. Mă folosesc de rânduri la diferite activități: cântăm pe rânduri, fiecare rând e responsabil pentru ceva, într-un timp fiecare rând avea un lider.

asezarea bancilor

Potrivesc perechile după cum îi știu pe copii că interacționează și după cum am nevoie ca unii dintre ei să fie ajutați. Încerc să îi așez pe vorbăreți lângă copii tăcuți. Cei energici stau lângă cei liniștiți. Am 3-4 fetițe și vreo 2-3 băieți care se organizează foarte bine în scris. Lângă ei așez pe copiii care scriu dezordonat și pe cei care visează.

În această așezare toți copiii stau cu fața la tablă. Setez clasa așa când știu că am de predat conținuturi la care se lucrează mult pe tabla: metoda grafică, aflarea numărului necunoscut.

Alte organizări ale băncilor

În pandemie băncile nu au mai fost lipite unele de altele, atunci am avut 5 rânduri. A fost greu așa, clasa părea foarte aglomerată. Cu alte ocazii am mai avut și grupuri de câte 3 bănci, în șir. Îmi era însă greu să ajung la cei ce se aflau lângă perete sau lângă fereastră. Iar când aveam de lucrat în pereche, câte un al treilea … nu își găsea pereche sau dura mult până se așeza lângă cineva.

În semicerc nu au stat niciodată băncile noastre deoarece spațiul nu ne permite. Am căutat mereu să avem culoare de trecere printre bănci, oricum ar fi fost ele aranjate.

Fiecare clasă are particularitățile sale

Configurarea sălilor de clasă nu e un lucru ușor la noi, deoarece sălile sunt mici, iar mobilierul nu e mereu funcțional. Găsiți și pe internet idei de amenajare a spațiului școlar. Aruncați o privire și în școală, la celelalte clase cum e? Aveți în vedere că o aranjare ce funcționează la o clasă poate să nu avantajeze colectivul vostru de elevi. Personalizați și particularizați aranjarea băncilor în funcție de spațiul pe care îl aveți și în funcție de planul vostru de management. S-ar putea să nu găsiți din prima ceea ce funcționează. Încercați câteva varinate. Dacă încă nu știți cum să aranjați băncile, aveți în vedere câteva aspecte:

  1. Au loc copiii să treacă printre rânduri? În caz de o urgență ei trebuie să poată ieși ușor.
  2. Cât loc ai în clasă? Cât de ofertant e spațiul clasei?
  3. Vrei să colaboreze între ei? În perechi sau în grup?
  4. Cu fața la tablă sau nu? Se va scrie mult pe tablă?
  5. Cum îi vei așeza pe copii, cum le vei alege colegii?
  6. Cereți și copiilor părerea?

La voi în clasă ce aranjare a băncilor funcționează? Pe pagina mea de Facebook am o postare la care colegii au povestit cum așază ei băncile, poate vă e de folos și vă inspiră. AICI.

Alte articole pe blog: Decorul clasei, Decorul personalizat

Ema

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.