Sa predam ca in Finlanda

Sa predam ca in Finlanda – Va recomand

Cu siguranta ai auzit vorbindu-se de faptul ca Finlanda are un sistem de invatamant foarte bine pus la punct, fara teme, copii stresati, cu profesori care exceleaza. Ai auzit si de cartea Sa predam ca in Finlanda scrisa de Timothy D. Walker. In grupul de Facebook EmaLaScoala sunt si profesori romani care predau in Finlanda si care ne-au spus ca, totusi, lucrurile nu sunt atat de roz de fiecare data, au si ei problemele lor. Insa cartea de fata merita citita pentru tonul ei optimist, pentru destulele idei care pot fi preluate, adaptate, incercate.

 

Sa predam ca in Finlanda

 

Revenind insa la carte, deoarece despre ea e vorba in articolul de fata, va recomand sa o cititi.

  1. Sa o cititi inainte de inceperea scolii sau pe parcursul anului scolar – E o lectura usoara care va ridica putin moralul. Veti vedea ca sunt lucruri ce se fac nu doar in Finlanda, ci si la noi, In Romania. Ca sunt lucruri pe care deja le faceti.
  2. Sa o cititi ca sa aflati si informatii noi, pentru ca desigur are multe valoroase.
  3. Sa o cititi ca pe o lectura motivationala, inspirationala si sa va lasati cuprinsi de entuziasm.

Ideea generala pe care mi-a lasat-o este aceea ca permanent trebuie sa cantarim ceea ce facem, ce suntem, unde vrem sa ajungem. Sa ajustam din mers, sa reconfiguram. Atat propria persoana, ca profesor, cat si activitatea.

 

33 de strategii din care sigur deja aplici cateva

Nu, nici finlandezii nu au inventat roata. Dupa cum recunoaste si autorul, si Finlanda s-a inspirat din sistemul de educatie al altor popoare. Asa ca veti gasi destule abordari care nu va sunt noi: excursia scolara, invatarea bazata pe proiecte, sa va jucati cu elevii, sa sarbatoriti realizarile lor. Aduce insa si lucruri inedite, nu inovatoare, dar noi pentru sistemul romanesc si mai ales pentru mentalitatea romaneasca:

  • Simplificarea spatiului de invatare
  • Acordarea de libertate elevilor
  • Planificarea activitatilor impreuna cu elevii
  • Discutarea notelor cu elevii.
  • Mindfulness la scoala
  • Elevii mai mari sa aiba grija de cei mai mici in timpul pauzelor.

Veti spune ca nu sunt nici acestea noi. Nu, asa cum am spus, nu sunt chiar noi insa abordarea lor e alta decat la noi, mentalitatea pe care o are profesorul lor e alta, lumina in care sunt abordate e alta. Si de aceea va indemn sa cititi cartea, ca sa surprindeti exact entuziasmul autorului.

 

Sa predam ca in Finlanda

Ce aduce nou titlul Sa predam ca in Finlanda?

Timothy D. Walker e un profesor american care alege sa locuiasca in Finlanda. Se vede pus in fata unor provocari carora trebuie sa le faca fata. Mentalitatea tarii e diferita, profesorii finlandezi sunt mai relaxati, pun accentul pe alte aspecte.

Mie imi pare ca, fara a trece dintr-o tara in alta, fiecare dintre noi experimentam, poate cu fiecare inceput de an scolar sau poate chiar la mijlocul sau, sentimentul ca suntem oarecum straini, ca lucrurile scapa de sub control, ca nu ii mai intelegem pe elevii nostri. Si-atunci o astfel de carte, asa simpla, iti da cumva un elan, iti intoarce putin perspectiva, te determina sa faci un pas in spate, sa reconfigurezi si sa o iei de la capat.

Cred ca periodic avem nevoie de astfel de lecturi. Asa cum periodic ar trebui sa cerem ajutorul colegilor atunci cand suntem blocati cu o idee, cu ceva care nu functioneaza. Si spun asta deoarece in carte autorul vorbeste mult de mentorat, de colegii care l-au inspirat, de cei care l-au sfatuit.

Veti gasi in paginile cartii de fata multe aspecte pe care le puteti adopta si adapta la munca voastra si la specificul scolii romanesti. De exemplu, multe scoli de la orase nu au in jur o zona verde. Atunci indemnul de a iesi cat mai mult in natura, ca la ora de stiinte sa realizati o vanatoare de comori pare dificil. Dar, asa cum am spus, acest aspect se poate adapta la specificul activitatii voastre. Nu aveti un parc, dar ascundeti obiectele in curtea scolii, pe langa scoala.

 

Sa predam ca in Finlanda

Ce capitol mi-a placut mult cel mai mult

Sunt multe pasaje ce mi-au atras atentia. Unele pentru ca prezenatu lucruri noi, altele pentru ca spuneau intr-o anume maniera inspirationala ceva. Mi-a placut mult capitolul despre muzica si ma bucur ca cineva spune acest lucru, deoarece … nu trebuie sa fii muzician si sa canti la un instrument pentru a canta cu elevii tai in clasa in orice moment, fie la ora de muzica, fie la ora de citire pentru a destinde atmosfera, fie la ora de mate pentru a numara ritmic. De-a lungul anilor am compus multe cantece pentru copiii mei, cantece cu numaratori, cu diferite actiuni, despre substantiv, despre adjectiv. Sustin ideea aceasta si va incurajez ca dupa ce cititi acest capitol sa va ganditi cum puteti face acest lucru la orele voastre. Poate fi o provocare.

Cum citesc eu astfel de carti

  • Cu creionul in mana. Am depasit faza de facultate in care subliniam pasaje intregi si mi se parea ca de fapt toata pagina e importanta.
  • Subliniez cuvinte cheie, pun puncte si stelute pe margine.
  • Subliniez titlurile de carti la care se face referire si dupa ce termin de citit sau chiar in timpul lecturii caut autorii respectivi si cartile lor, le trec pe lista de lectura daca mi se par interesante.
  • Subliniez metodele, procedeele asupra carora as putea reveni cu alte studii.
  • Caut pasajele inspirationale, zicerile frumoase.

 

Poti cumpara cartea din librariile online: Libraria Elefant.

Alte articole pe blog: Sedinta cu parintii, Sarcini creative pornind de la un text.

Ema

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.