Mindfulness la scoala si acasa – Provocare

Desi suna complicat, mindfulness la scoala si acasa e in realitate un concept simplu pe care probabil, uneori, il aplicam fara sa ne dam seama. El capata valoare atunci cand il constientizam. Poate ca primavara ne face mai atenti la ce e in jurul nostru. Va provoc la o saptamana plina de … atentie. Sa privim, sa ascultam, sa simtim altfel. Sa vedem dincolo de imaginea care ne trece prin fata ochilor, sa gustam ceva nou, sa atingem florile sau iarba. Si sa-i invatam astfel pe copii sa inregistreze picaturile de frumos care ne inconjoara.

  • Unde? – La scoala sau acasa
  • Cum? – Privim cu atentie, ascultam, incercam lucruri noi.
  • De ce? – Ne analizam emotiile, ne lasam impresionati.

 

mindfulness la scoala

 

Mindfulness la scoala si acasa

Fie ca esti profesor sau parinte, poti desfasura activitatile pe care ti le propun sau altele. Nu iti vor ocupa mult timp, insa depinde de tine sau de voi daca vreti sa acordati mai multe momente fiecarei activtati. Sau poate alegeti din suita de activitati unele pe care sa le combinati. Probabil ca oricum priviti zilnic in jur, mai ales ca acum, primavara, totul e proaspat. Ideea acestei activitati e insa sa vorbiti despre lucrurile pe care le inregistrati, despre detaliile care nu se vad decat la o analiza atenta. Sa constientizati actiunile, sa identificati sentimentele care va incearca, emotiile, sa analizati cum va simtiti cand sunteti mai atenti la mici detalii. Puteti printa si o pagina pe care sa o completati cu lucrurile care v-au impresionat cel mai mult. Gasiti o pagina alb-negru si una color. Pagina de printat – AICI. 

 

mindfulness la scoala

 

O saptamana plina de atentie

 

mindfulness la scoala

Luni- Privim cu atentie

  • Sa privim natura, florile in detaliu, frunzele, formele copacilor.
  • Sa ne privim combinatia de culori de pe haine.
  • Sa ne privim mainile, sa ne privim unii pe altii. Vezi anumite detalii? Cum arata ochii nostri?
  • Ai vazut ceva deosebit azi? Poate o pasare colorata, o masina verde, o casa roz?
  • Daca chiar va pasioneaza jocul, faceti fotografii si studiati-le la sfarsitul zilei. Nu-i asa ca fiecare are o poveste? Uite, casa asta roz e pe drumul spre serviciu. La intrare am gasit pana aceasta ciudata. Pe masina mea se asternuse polen.
  • Gaseste cinci feluri diferite de verde. Sau de rosu. Sau de mov. Sau cinci cladiri in forma de patrat.

 

mindfulness la scoala

 

Martea parfumata

  • Involuntar mirosim florile. Dar aerul dimineatii cum miroase?
  • Trage aer adanc in piep, expira incet. repeta de 3 ori.
  • Drumul tau trece pe langa o brutarie?
  • Ce parfum ai simtit azi?
  • Poti purta cu tine un pliculet de vanilie.
  • Scrijeleste cu unghia coaja unei lamai. Cumpara un buchet de flori parfumate.
  • Striveste in palme o frunza.
  • Ce miros au cartile? Dar caietele?

 

mindfulness la scoala

Miercuri ascultam

  • Ascultam stirile, pe mama care ne grabeste, suna telefonul.
  • Deschide geamul dimineata devreme. Ce se aude?
  • La semafor se claxoneaza.
  • Stai nemiscat si asculta. Cate sunete poti deslusi? Care e cel pe care nu l-ai fi sesizat? Ai auzit mai multe sunete decat de obicei?
  • Ai auzit macar o pasare ciripind?
  • Ce sunet face un melc ce merge pe o frunza?
  • Cum suna glasurile colegilor?
  • Cauta in jur un obiect care ar putea scoate un sunet frumos.
  • Experimentati cu pahare de sticla pline cu apa. Cum suna daca le atingeti cu un creion?

 

mindfulness la scoala

 

Joi – Pipaie

  • Mergi cu picioarele goale pe covor sau pe dusumea. Ce simti?
  • Pipaie o frunza, o floare, o crenguta.
  • Lasa apa sa-ti curga printre degte? Cum e?
  • Inainte sa musti din mar, pipaie-l.
  • Canta ceva si in timp ce canti pune-ti mana pe gat. Ce simti?
  • Asezati haine in ordine. Imperecheati sosete.
  • Mesteriti ceva cu materiale cu diferite texturi.
  • Cu ochii inchisi, pipaie un obiect si incearca sa ghicesti ce e.

 

mindfulness la scoala

 

Vineri – Gustă!

  • Incearca un fruct nou, o leguma noua sau ceva care nu ai mancat inca in acest an.
  • Mesteca rar, pana simti ca gustul se transforma. Difera de gustul initial?
  • Pune o felie de lamaie in ceai.
  • Alege un fruct. Analizeaza-l. Ia o muscatura si asculta-ti rontaitul. Pune degetele in urechi si asculta-ti iar rontaitul.
  • Fa un platou colorat, poate cu culorile curcubeului, din fructe si legume: capsuni Rosii, portocala Orange, mar Galben, para Verde, afine Albastre, struguri Indigo. Pare mai apetisant?
  • Faceti o degustare de legume sau fructe. Cautati sa fie acelasi fruct, dar soiuri diferite. Analizati gusturile, stabiliti care va place mai mult.

 

mindfulness la scoala

Sambata si Duminica – Fii atent la ce e in jurul tau

Incurajati copiii sa fie atenti la sunetele din jurul lor, la mirosuri, la formele obiectelor. Isi pot nota intr-un mic jurnal ce i-a impresionat, ce le place sau nu. Important este sa discutati despre aceste mici momente si sa le constientizati. O saptamana de mindfulness la scoala sau acasa poate fi un inceput. Poate nu toti copiii vor fi impresionati si e firesc sa fie asa. Dar cu siguranta activitatea va scoate la iveala niste intrebari si le va da de gandit.

Te prinzi in joc?

Daca ai si alte idei, lasa un comentariu.

Alte articole de dezvoltare personala: Tu ai controlul, Cinci jocuri de dezvoltare personala

Ema

Please follow and like us:

1 thought on “Mindfulness la scoala si acasa – Provocare”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.