homeschooling

Homeschooling – Da sau Nu?

Multi parinti se gandesc la homeschooling. Nici pe departe nu vreau sa scriu aici daca e bine sau nu, daca exista avantaje sau dezavantaje. Am deschis pe pagina si pe grupul EmaLaScoala o discutie despre homeschooling. Raspunsurile vin de la parinti si cadre didactice si sunt variate. Cum privim insa aceasta forma de educatie? O privim ca pe o posibila si viabila alternativa sau ne e teama ca poate face concurenta scolii? Ne e teama, da, deoarece parintii, caci ei iau decizia, considera ca sistemul romanesc de invatamant nu e tocmai cel potrivit. Pe internet gasiti, de citit, cum e abordata problema in Romania. Gasiti si cum e abordata in alte tari.

homeschooling

Ce implica homeschooling?

  1. Cine preda la homeschool? Poate preda parintele sau acesta poate angaja personal calificat si il poate inscrie pe copil la activitati complementare (pictura, sport, instrument muzical, club de sah).
  2. Cat costa? Parerile sunt impartite. Poti face scoala si cu minimul necesar, dar poti si investi in carti, materiale de tot felul. Problema e daca familia isi permite ca un parinte sa stea acasa, sa nu lucreze si sa faca homeschooling sau daca familia isi permite, financiar, sa angajeze personal calificat ori sa plateasca unele cursuri specializate.
  3. Care e metoda? Sunt mai multe metode de predare – invatare. Se poate merge dupa programa pe care o are scoala umbrela, scoala la care te-ai inscris. Sau poti avea un curriculum realizat de tine, in functie de interesele copiilor. Poti adopta metoda traditionala, folosind carti, caiete de lucru, teste standardizate sau metoda fara carti, copiii luandu-si singuri informatiile din diferite surse, ca in Metoda Charlotte Mason. Poti adopta metodele Waldorf sau Montessori. Ori metoda pe unitati de studiu, asa cum se preda azi in Romania, unde poti avea o unitate despre mijloacele de transport, alta despre animale salbatice etc.

Va prezint mai jos punctele de vedere ale celor ce si-au dat cu parerea.

 

Homeschooling, o decizie personala

  • Homeschoolingul este o alegere foarte personala. Nu cred ca exista retete. De fapt cred ca scoala nu se potriveste tuturor, la fel nici homeschooling-ul nu se potriveste tuturor, incepand de la copii si nevoile lor si pana la structura si nevoile familiei in care cresc. Cred ca in anumite cazuri invatarea in familie poate fi foarte benefica fara a afecta nici macar socializarea copilului.

 

Homeschooling in anumite conditii

  • Da, pentru un sistem de homeschooling in care se ocupa un profesor de procesul de predare al elevului, iar saptamanal existe cateva ore la care sa se intalneasca toti copiii din sistemul de homeschooling pentru a avea activitati comune: dezvoltare personala, muzica si miscare, AVAP, jocuri la CLR care implica munca in echipa.
  • Copiii absolventi de scoala acasa sunt de multe ori mai bine pregatiti decat cei din scoala publica, dezvoltati nu doar academic ci si emotional pentru ca parintii le asigura si partea de socializare (dar sunt mult mai protejati de bullying). Unii parinti care aleg si continua sa faca homeschooling au studii superioare care ii ajuta sa organizeze corect cursurile .
  • Homeschoolingul se poate si la noi si se face chiar cu profesionalism. Exista mamici care pur si simplu fac lucruri extraordinare cu copiii lor. Am experimentat si noi in perioada prescolara dar nu in forme legale, ca sa spun asa. A fost cea mai frumoasa perioada din viata copiilor mei. Scoala li se pare minunata doar pentru colegi si asta pentru ca nu mai lasa loc lucrurilor care le plac cu adevarat. Nu mai lasa loc jocului, activitatilor uau sau invatarii prin descoperire. Homescoolingul nu se preteaza oricui si oricarei familii… necesita timp, energie, bani, curaj si in functie de stilul ales, multa creativitate. Homeschoolingul este insa sinonim cu libertate, pentru multi.

 

O alternativa, o solutie

  • Am intalnit parinti ce faceau homeschooling, ce-i drept cu copii pana in 12 ani. Ii aveau inscrisi la o scoala in America, scoala le trimitea diverse manuale orientative, aveau cursuri online, direct cu profesorul. Altii apelasera la alta metoda: s-a strans un grup de elevi care invatau impreuna sub indrumarea unui profesor. In ambele cazuri, parintii nu stateau acasa si nu ii invatau ei pe copii tot, ci doar din domeniul la care se pricepeau ei cel mai bine.
  • Și eu m-am gândit la homeschool pt băiatul meu cel mare( are sindrom down), pentru ca nu rezista sa stea 4 ore in banca, zilnic și pt ca nu socializează deloc, cu colegii. In prezent este școlarizat la domiciliu, a învățat mult mai multe lucruri pt ca lucram unu la unu la nivelul lui de învățare. Fără sa îl grăbească cineva pt ca trebuie sa ținem pasul cu programa. Pentru ceilalți doi copii am optat pt scoala de masa pt ca lor le place sa socializeze.

 

Homeschooling inseamna izolare?

  • Homeschooling nu inseamna ca parintii isi izoleaza copiii. Se intalnesc si fac activitati in grup. Ideea este sa iti ii dai copilului mai mult timp pentru a face ceea ce ii place (chimie, IT, pian, etc). Parintii au o problema cu Programa, cu materiile care se predau in scoala traditionala, cu metoda invechita.

 

Homeschooling nu aduce destula socializare

  • Oricât de rigida poate părea școala, oricât de încărcată ar fi programa, cred încă în școală. Poate pentru că sper să fie și în alte clase ca la mine… Aici cred că sunt subiectivă. În plus, cred în socializare. Și ăsta presupune inclusiv harjoneala cu colegii. Nu e rea. Iar copiii nu trebuie nicidecum feriți de „greu”, cum tind părinții să facă : e prea greu, doamnă cere mult, e exigență etc. Nu cumva ferindu-i le facem mai mult rău? Oare ținându-i intr-o bulă roz, perfecta, nu vor fi și mai nepregătiți pentru lumea reală, cu tot ce presupune ea?
  • Școala nu înseamnă doar informație și formație. Școala înseamnă socializare și reguli de comportare în grup. Oricât de pregătit ar fi părintele, acasă copilul nu se confruntă cu situațiile din colectivitate. Copiii lor au șansa să exceleze ca nivel de pregătire dar să fie „repetenți” ca și integrare.

 

Si scoala are partile ei bune

  • Scoala are insa si ea partile ei bune… 1) activitati comune care cu greu se pot realiza acasa, unde numarul de participarti e mai mic si nu mai are acelasi farmec, 2) descoperirea de noi si adevarati prieteni care rezoneaza cu tine din punct de vedere al pasiunilor ( din pacate timpul nu permite cu adevarat elevilor nostri sa se cunoasca in profunzime) 3) motivarea… de a face o activitate mai putin placuta 4) dascali minunati care te pot ajuta in transformarea ta cu atat mai mult daca provii dintr-un mediu defavorizat si limitat( si aici insa depinde de personalitatea fiecarui copil si de capacitatea lui de adaptare).
  • sa nu uitam ca scoala are frumusetea si beneficiile sale, ce nu pot fi inlocuite! (ordinea, disciplina, rabdarea, ascultarea, empatizarea, competitia, echipa..toate le ofera scoala)

 

Dar scoala are si partile ei nu tocmai frumoase

  • Copiilor de la homeschooling nu li se stinge setea de a învața cu mii de teme, chestii de memorat, teste standardizate. Dar nu aici e cea mai mare problema, nici la cadrul didactic, pana la urma muți copilul pana gasesti un învățător ok. Ceamai mare problema e chiar socializarea, bullyingul, atragerea copilului in activități dubioase de la vârste mici.
  • Și dacă ești la tara ai parte de un necalificat ce se schimba in fiecare an…? Fiecare părinte e liber sa aleaga ce consideră că i se potriveste mai bine puiului.
  • Scoala romaneasca a reusit sa-mi transforme copilul dintr-un entuziast, curios si cu idei, intr-un anxios si introvertit. Cadrele didactice sunt jalnice, fac totul pe repede inainte si scot pe banda robotei.

 

O alegere individuala

  • E adevarat ca școala nu se adaptează mereu la nevoile de învățare ale copiilor sau ca nu are tot timpul abordarea cea mai potrivita. Un program individualizat de predare pare o situație ideala, iar cei care și-l pot permite sunt cu adevarat norocoși. Pe de alta parte, exista câteva aspecte de luat în calcul când un părinte decide sa opteze pentru homeschooling: este acesta capabil să aloce suficient timp și resurse pentru un proiect atât de complex? Are în minte o idee, măcar generala, despre ceea ce ar trebui sa știe să facă un copil la o anumita vârstă? Are în plan activități de socializare și interacțiune cu alți copii? Are o metoda de a cuantifica progresul și a identifica nevoile de învățare ale copilului? Dacă părinții care optează pentru homeschool nu au pregătire în domeniu, ar fi de preferat să se raporteze la o anumita programă, sau sa se inspire de acolo. Știu că există niște școli-umbrelă cu predare online care oferă un anumit program și eventual o certificare. Trebuie totuși ca părintii să se asigure ca cei mici se pot integra într-o colectivitate și se pot adapta la diferite cerințe. E un subiect complex, însă părerile trebuie nuanțate, iar alegerea părinților trebuie sa vizeze pana la urma interesele copilului.

 

Homeschooling ii invata pe copii sa fie autodidacti

  • Copiii HS nu primesc, de regula, informatia mura in gura de la profesor. Ei sunt ghidati sa-si gaseasca singuri informatiile, in functie de interesele si subiectele de care sunt curiosi intr-un anumit moment al vietii lor si chiar daca acestea sunt mai putine, treaba ramane mai eficienta pentru ca invata cel mai mult practic, folosindu-se de teorie. Toate astea duc intr-o directie buna, care trebuia urmarita inca de la inceputul educatiei, si anume, duc la autodidactie. Copiii invata sa fie autodidacti, iar acesta ar trebui sa fie scopul nostru principal.
  • În alte vremuri, învățarea în particular, cu un „preparator” sau cu unul dintre părinți, era ceva legiferat. Situația este pomenită inclusiv in literatura vremii. Nu văd de ce nu ar exista și aceasta alternativa de educare. Însă eu as legifera-o si as tine putin sub control lucrurile, in sensul ca as cere ca acei copii sa susțină niste examene de an care sa certifice absolvirea si acordarea diplomei. Si i-as testa pe fiecare clasa, pentru a promova. As mai introduce, tot dupa modelul antebelic, capacitatea de a promova o clasa la orice vârsta si posibilitatea ca elevul sa studieze in ritmul sau, in special daca alege homeschooling. Alegerea fiecăruia de a se pregăti in particular sau in școala ar trebui sa fie o alegere strict personala si cred ca tine de multe criterii. Pentru unii copii este profund benefică.

 

E greu sau e usor sa faci homeschooling?

  • Nu e usor. Până unde eşti părinte şi când începi să te opreşti să fii profesor?

 

Lista ramane deschisa. Poate parinti care au ales sa faca homeschooling vor dori sa ne spuna cum vad ei lucrurile. Ii invit la dialog sau doar la impartasirea gandurilor. Si in homeschooling lucrurile stau la fel ca in atatea alte domenii in care unii dintre noi aleg sa faca lucrurile in stil propriu. Cred ca am putea fi parteneri. Daca scoala romaneasca ar dezvolta chiar ea scoli umbrela, programe de acest fel pentru homeschooling, cursuri online. Parintii s-ar putea inscrie in Romania la astfel de scoli, nu la scoli din strainatate.

 

Ce sa mai citesti pe blog: Ce e Altfel in Saptamana Altfel?, Mindfulness – Tu ai controlul.

Ema

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *