Cum sa citesti … altfel

La varstele mici de scoala primara parintii si invatatorii pun un mare accent pe citire. Valentele educative ale lecturii sunt foarte bine cunoscute: acumularea de cunostinte, formarea gandirii critice, fluenta in limbaj … dar ce faci cand copilul tau nu citeste bine, fluent, coerent, cand se poticneste și parca ii e greu sa lege cuvintele din enunturi? Profitati de vacanta pentru a citi … PUTIN. Doar putin, dar zilnic, deoarece si cititul, ca oricare alta abilitate, are nevoie de exercitiu. Un exercitiu sistematic, adica zilnic. Nu cititul de-a lungul a multor pagini si ore formeaza capacitatea de a citi cursiv; nu in cazul copiilor care nu au dobandit aceasta deprindere. Ei au nevoie de alta abordare. Iata mai jos propunerile mele – ele presupun munca de echipa parinte – copil. Nu e suficient sa ii pui copilului o carte in mana, sa il certi ca nu citeste, sa ii reprosezi ca are o bilbioteca impresionanta si sa ii spui ca tu cand erai de varsta lui … E ca si cum i-ai pune in fata carnea, legumele nepreparate si i-ai spune sa manance. Sa incercam!

1. Cititi impreuna, in cor – Citind in acest fel copilul se va adapta ritmului impus de adult si de aceea incercati sa cititi rar, dar fara a silabisi, ci citind cuvintele dintr-o privire. Copilul tau va silabisi desigur la inceput, deoarece e nesigur si tu nu trebuie sa il critici, sa il grabesti, ci sa il astepti, sa reluati cuvintele, sa mergeti mai departe impreuna. E suficient sa cititi atat cat doreste copilul, nu cat doriti voi. Azi putin, maine mai mult. Va deveni o activitate amuzanta.

2. Cititi impreuna, dar … separat – Adica tu citesti o pagina sau un rand, micul cititor va citi o pagina sau un rand sau un fragment. Alternarea aceasta ii va da posibilitatea sa te aiba ca model. Instinctiv se va stradui sa te imite. E o munca de echipa. Dupa ce terminati, comentati putin: ce v-a placut, ce nu v-a placut, ce ai fi facut tu …

3. Cititi de-a-ndoaselea – Puneti cartea cu capul in jos si da, citit asa. Va fi amuzant. Sa stiti ca nu e o nascocire de-a mea. E o modalitate de citire pe care noi, invatatorii, o practicam in clasa. Cand un elev citeste, invatatorul care sta in fata lui si il urmareste citeste de fapt de-a-ndoaselea. E un exercitiu minunat care nu se practica in scoala, dar pe care noi, adultii, il facem involuntar de-a lungul timpului.

4. Cititi cantat. Exact! Cititi si in acelasi timp susurati o melodie pur si simplu, inventata. E amuzant. Muzica rezolva multe probleme. Poate fi doar o lalaiala sau poate chiar se potriveste o melodie cunoscuta. Puteti citi asa o poezie, dar incercati si naratiunea. E oceva inedit!

5. Cititi ca pe scena – Luati cartea in maini, ca si cum ati fi un actor si cititi emfatic, accentuand cuvinte, expresii, ingrosandu-va vocea. Daca cititorul tau nu are idee ce sa faca, fii model. Dar poti incepe invers: Hai sa ne prefacem ca suntem pe scena, actori. Hai sa citim asa ca actorii, sa gesticulam si sa vorbim subtire sau gros. Vrei? – S-ar putea ca scolarul tau sa nu mai aiba nevoie de model.

Daca voi aveti si alte metode, alte idei, daca voi ati reusit intr-un fel anume, lasati un comentariu.

Spor la citit.
Ema

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *