10 metode de citire

Care e secretul pe care sa il aplicam pentru ca scolarii sa citeasca repede si bine si cititul sa nu fie o corvoada? Care metode de citire sunt cele mai bune? Printre atatea feluri de metode, unele se potrivesc anumitor cititori, altele nu. Cred ca o metoda universal valabila e  VARIATIA. Sunt momente cand pare ca nu putem schimba ritmul lent si plictisitor al unor ore: un copil citeste incet, poticnindu-se, iar ceilalti asteapta mai mult sau mai putin rabdatori sa le vina randul. Sunt si momente din acestea si nu trebuie sa le negam. Ele fac parte din atmosfera unei clase. Dar dincolo de ele, cititul poate deveni amuzant variind modalitatile in care se face citirea.

1. Citirea selectiva

Faceti ca citirea selectiva sa fie ca un concurs. Exemple: Cititi din text doar cuvintele din 2  silabe.  Propozitiile din 3 cuvinte. Enunturile care au linie de dialog. Enunturile care au semnul exclamarii. Cititi doar numele de persoane care apar in text. Cititi prima propozitie sau ultima, a doua sau a cincea. Citirea selectiva elimina memorarea textului, ordoneaza mintea copiilor, le focalizeaza atentia pe anume puncte de interes si le permite sa arate ca stiu sa citeasca. Desigur aceasta metoda de citire trebuie sa vina dupa momentul in care copiii au inteles textul, ideile, mesajul.

metode de citire

2. Citirea pe roluri

Daca textul permite, organizati o citire pe roluri. E amuzanta, reconfortanta, e un joc. In background invatatorul poate urmari daca elevii isi stiu rolul si pot urmari succesiunea replicilor, daca sunt atenti si se concentreaza la activitate. Faceti sa fie amuzant, incurajati copiii sa isi schimbe vocea, sa foloseasca mimica, gestica.

3. Citirea cu voce tare sau citirea in gand

Cititi cu glas tare o propozitie, iar pe urmatoarea in gand si tot asa. Merge de minune la poezii. Noi am incercat ultima oara cu poezia Bondarul lenes de Elena Farago. Copiii pot citi astfel individual, pe grupe sau cu totii. Daca citesc individual, e usor. Daca citesc in pereche sau intr-un grup, atunci trebuie sa se armonizeze cu ceilalti, sa pastreze ritmul, sa fie parte a grupului. Dupa ce citim astfel, ii intreb pe copii: A avut sens poezia? Ati inteles ceva? De cele mai multe ori poezia are sens si citita asa si e amuzant.

4. Citirea de la sfarsit la inceput

E cea mai amuzanta metoda! Merge de minune cu poezii, dar se potriveste si textelor narative. Incepeti sa cititi de la sfarsit catre inceput. Are sens? Ati inteles ceva? Daaaa!

5. Citirea in perechi

Copiilor le plac parteneriatele si le place sa citeasca cu un prieten. Citirea cu un coleg drag ii ajuta sa fie increzatori, sa ofere spectacol, ii stimuleaza, dar in acelasi timp trebuie sa se armonizeze cu colegul, sa tina ritmul, sa il astepte.

6. Citirea „spectacol”

Copilul care citeste vine in fata clasei si citeste cat poate de corect si cu intonatie. La sfarsit face o plecaciune catre „spectatori”, iar acestia aplauda. Nu e o metoda care sa fie adoptata cu copiii care au dificultati in a citi, dar e perfecta pentru cei care turuie textele. Le ofera posibilitatea de a face spectacol, de a fi actorul principal si de a arata maiestria lor in arta cititului. Veti vedea ca, in timp, si alti copii vor dori sa citeasca in acest fel. Poate fi o tema de casa pe care sa o dati doar unui copil, pentru fiecare text sa fie altul.

7. Citirea in lant

Fiecare copil citeste cate o propozitie. E amuzant cand fiecare trebuie sa citeasca doar cate un cuvant. Citirea in lant ii determina pe copii sa fie atenti la text, sa se concentreze si le da posibilitatea de a fi parte din activitate.

8. Citirea cu ritm

Copiii citesc si la fiecare cuvant bat cu degetul in banca. Metoda se potriveste poeziilor, dar incercati si cu naratiunile. Copiii vor fi stimulati astfel sa perceapa fiecare cuvant ca o entitate. Cititul si bataia din deget sunt doua activitati ce trebuie coordonate.

9. Citirea cu batai din palme

La sfarsitul propozitiei, bateti din palme. In acest fel copiii vor deveni constienti de fiecare propozitie. Si e si amuzant. Bataile din palme pot fi inlocuite cu ridicarea in picioare la sfarsitul propozitiei sau bataie usoara pe umarul colegului.

10. Citirea de placere

Ii incurajez pe copii sa citeasca celorlalti povestiri parcurse de ei acasa sau chiar compuse de ei. Pot citi doar pasajul care le-a placut mai mult. In functie de tema pe care o aveti (dialogul, monologul, textul liric, iarna, descrierea, portretul fizic) solicitati unor copii sa gaseasca texte care se potrivesc sau doar fragmente si sa le prezinte clasei.
Voi ce metode folositi?
Gasiti pe blog si alte idei pentru lectiile de comunicare: Adu un obiect Basmul si exercitii creative.

Spor la citit si voua.

Ema

Please follow and like us:

7 thoughts on “10 metode de citire”

  1. Multumesc de idei sunt foarte utile! Cu siguranta imi vor prinde bine si mie si copiilor!
    O alta idee…Avem nevoie de o minge mica. Un elev incepe sa citeasca in momentul in care aude stop sau decide el singur ca e momentul sa se opreasca paseaza mingea unui alt coleg, care va continua textul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.